این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۱۳، شماره ۶، صفحات ۵۴۹-۵۶۰
عنوان فارسی
مقایسه سلامت روان دانشجویان سالهای اول و آخر دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان بر اساس آزمون SCL۹۰ در سال ۱۳۹۱
چکیده فارسی مقاله
gte vml 1]> چکیده زمینه و هدف: سلامت روان یکی از ابعاد مهم سلامتی محسوب میشود. سلامت روانی دانشجویان علوم پزشکی به لحاظ مرتبط بودن آنها با سلامت جسم و روان انسانها، از اهمیت ویژهای برخوردار است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه سلامت روان دانشجویان سالهای اول و آخر دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی، کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی که در نیمسال اول سال تحصیلی 1392-1391، دانشجوی سال اول یا آخر بودند، بررسی شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد SCL90 جمعآوری گردید. با توجه به نمره قابل اکتساب (332-0)، وضعیت سلامت روانی در چهار طبقه: فاقد اختلال روانی (84-0)، اختلال روانی خفیف (168-85)، متوسط (253- 169)، و شدید (332-254) طبقهبندی گردید. در ﻫﺮ یک از ابعاد، میانگین نمره 1-0، 2- 01/1، 3- 01/2 و 4- 01/3 به ترتیب به عنوان فاقد اختلال، اختلال خفیف، متوسط و شدید در نظر گرفته شد. اطلاعات توسط آمارهای توصیفی، آزمون دقیق فیشر، t مستقل و مجذور کای تجزیه و تحلیل گردیدند. یافتهها: تعداد دانشجویان شرکتکننده در مطالعه 250 نفر بود. میانگین و انحراف معیار نمره سلامت روان دانشجویان مورد بررسی 20/46±13/65 به طوری که در دانشجویان سال اول 54/50±56/71 و در دانشجویان سال آخر 65/29±41/50 محاسبه گردید (001/0=p). شایعترین اختلالات روانی در دانشجویان، افکار پارانوئیدی، وسواس اجباری و حساسیت در روابط بین فردی و ارتباط جنسیت با سلامت روان معنیدار بود (031/0=p). نتیجهگیری: دانشجویان سال اول نسبت به دانشجویان سال آخر، و دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر نیاز به حمایت بیشتری جهت ارتقاء وضعیت سلامت روان دارند. این امر اتخاذ تدابیری جهت شناخت عوامل مؤثر در بروز اختلالات روانی و بکارگیری اقداماتی جهت برطرف کردن آنها را ضروری میسازد. واژههای کلیدی: سلامت روان، دانشجویان، SCL90، سال اول، سال آخر
کلیدواژههای فارسی مقاله
سلامت روان، دانشجویان، SCL90، سال اول، سال آخر
عنوان انگلیسی
Comparison of the Mental Health Status of First- and last-year students of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty of Rafsanjan based on SCL90 in 2012
چکیده انگلیسی مقاله
Background and ObjectiveS: Mental health is one of the important factors of health. The mental health of medical students is important as it relates to general health of people. The current study aimed to compare the mental health of first-year and last-year of nursing and midwifery faculty students. Materials and methods: In this descriptive study all the students who had been enrolled in 2012- 2013 entered the study. The data were gathered using the standard SCL 90 questionnaire. Demographic information was also gathered. Considering the acquisition of 0-332 scores, the mental health was categorized as: no mental disorder (0-84), low mental disorder (85-168), medium mental disorder (169-253) and high mental disorder (254-332). In each dimension, the mean score of 0-1, 1.01-2, 2.01-3 and 3.01-4 respectively considered as no impairment, mild impairment, moderate, and severe.The data were analyzed using descriptive statistics, Fisher's exact test, independent t test and chi-square test. Results: Two hundred and fifty students participated in this study. The mean and standard deviation of the mental health of the students were 65.13±46.20 in first-year students 71.56±50.54 and in last-year students 50.41±29.65 (p=0.001). The most prevalent disorders were paranoid delusion, obsessive compulsive disorder and sensitivity in interrelationships. The relationship between the gender and mental health was significant (p=0.031). Conclusion: The female first-year students need more support compared to the male last-year onse to improve their mental health. New measures should be adopted to identify the effective factors in the mental health and ways of removing these disorders. Key words: Mental health, Students, SCL90, First-year, Last-year Funding: This study was funded by Rafsanjan University of Medical Sciences. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study. How to cite this article: Hadavi M, Yazdani M, Khodadadi A, Hashemi Z, Aminzadeh F. Comparison of the Mental Health Status of First- and Last-year Students of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty of Rafsanjan based on SCL90 in 2012. J RafsanjanUniv Med Sci 2014 13(8): 549-60. [Farsi]
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mental health, Students, SCL90, First-year, Last-year
نویسندگان مقاله
مریم هادوی | m. hadavi
rafsanjan
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
مینا یزدانی | m. yazdani
rafsanjan
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
علی خدادادی | a. khodadadi
rafsanjan
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
زهرا هاشمی | z. hashemi
rafsanjan
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
فریبا امین زاده | f. aminzadeh
استادیار گروه آموزشی زنان، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-458-11&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
psychiatry|
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات