این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۱، شماره ۱۲۳، صفحات ۲۰-۲۸
عنوان فارسی
مقایسه عزت نفس و شادکامی در دانش آموزان ناشنوای مدارس تلفیقی و استثنایی
چکیده فارسی مقاله
کودکان ناشنوا مشکلات سازگاری زیادی در مقایسه با سایر کودکان استثنایی دارند، با توجه به این موضوع هدف این پژوهش، مقایسه عزت نفس و شادکامی در دانش آموزان ناشنوای مدارس تلفیقی و ویژه بــود. روش این پژوهش علّی- مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانشآموزان ناشنوای مقطع راهنمایی مدارس تلفیقی و ویژه (استثنایی) شهر تبریز در سال 92-91 تشکیل دادند. تعداد 25 دانش آموز ناشنوای مدارس تلفیقی و 25 دانشآمـــوز ناشنوای مدارس ویژه که به روش نمونـه گیری تصـــادفی ساده انتخاب شده بودند، در محل تحصیل و به صورت انفرادی به پرسشنامه های عزت نفس کوپر اسمیت و شـــادکامی آکسفورد پاسخ دادند، برای تحلیل داده ها نیز از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که در متغیر عزت نفس، بین دانش آموزان ناشنوای مدارس تلفیقی و ویژه تفاوت معناداری وجود ندارد. اما در متغیر شادکامی بین دانشآموزان ناشنوای مدارس تلفیقی و ویژه تفــاوت معناداری مشاهده شد، به این صورت که میانگین نمرات شادکامی دانشآموزان ویژه (استثنایی) بیشتر از دانشآموزان تلفیقی بود. این نتایج اثر پذیری شادکامی دانشآموزان ناشنوا از وضعیت و حالت مدارس را آشکار کرده و میتواند تلویحاتی برای برنامهریزی های مناسب برای آموزش و پرورش استثنایی داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A comparison of self-esteem and happiness among the deaf students of inclusive schools and special schools
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to compare the self-esteem and happiness among the deaf students of inclusive and special schools. It is a casual-comparative study. The statistical society of the study includes all the deaf junior high school students in inclusive and special schools in 2012-2013. The subjects of the study were 25 deaf students in inclusive schools and 25 deaf students in special schools, chosen by using simple random sampling method. The instruments used in the study, were the Coppersmith Self-esteem questionnaire and Oxford Happiness questionnaire. The results showed that there is no significant difference in variables of self-esteem among deaf students of inclusive schools and special schools but in the variables of happiness, the results showed that there is a meaning difference among the deaf students of inclusive schools and special schools it means, the happiness level of the students in special schools were more than of the students in inclusive schools. The findings could have important contributions to the advancement of targeting in the Ministry of Education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد نریمانی | mohammad narimani
university of mohaghegh ardabili
اردبیل، دانشگاه محقق اردبیلی، گروه روان شناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
سجاد بشرپور | sajjad basharpoor
university of mohaghegh ardabili
اردبیل، دانشگاه محقق اردبیلی، گروه روان شناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
سجاد علمردانی صومعه | sajjad almardani some eh
ardabil university of medical science
اردبیل، دانشگاه محقق اردبیلی، گروه روان شناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
نشانی اینترنتی
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-215-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات