این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۱، شماره ۱۱۴، صفحات ۱۶-۲۲
عنوان فارسی
بررسی درک زمان در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی و کودکان عادی
چکیده فارسی مقاله
هدف از این پژوهش، مقایسه درک زمان در دو گروه از کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و عادی بود. در پژوهش پس رویدادی حاضر، تعداد 26 پسر دارای اختلال کمبود توجه بیشفعالی و 19 پسر عادی شهر تهران حضور داشتند. نمونهگیری به صورت تصادفی خوشهای از بین دانش آموزان مدارس استثنایی و مدارس عادی شهر تهران صورت گرفت. در این پژوهش از نسخه تجدید نظر شده مقیاس درجهبندی معلم کانرز (1997) استفاده شد. همچنین از روش بارکلی (2001) در ارزیابی ادراک زمان این دو گروه استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون آماری t مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی از لحاظ برآورد زمان در هر سه زمان تعیین شده نسبت به کودکان عادی عملکرد پایینتری داشتند و تفاوت بین آنها معنادار بود. با استفاده از تحلیل دادهها با آزمون t مستقل، تفاوت درک زمان در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی نسبت به گروه عادی معنادار است. به عبارت دیگر، کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی نسبت به زمان آگاهی کمتری دارند و قادر به برنامهریزی ذهنی بر اساس آن نیستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی، درک زمان
عنوان انگلیسی
The study of Time Perception in Children with Attention Deficit Disorder/Hyperactivity and Normal Children
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this research is to compare time Perception in two groups of children having attention deficit disorder/hyperactivity and normal ones. In the current post hapening research, 26 boys having a combination of attention deficit disorder/hyperactivity and 19 normal boys from the city of Tehran participated. In this research the revised copy of Conners Teachers Classification Scale (Conners, 1997) was utilized. Also, Barkly Method (2001) was used in the assessment of time Perception between these two groups. To analyze the data the independent statistical test was used. The results indicated that children having attention deficit disorder/ are inferior to normal children in performance in all three determined time periods and the difference between the two groups was significant. The analysis of data using the independent T test shows the difference in time Perception between children having attention deficit disorder/hyperactivity and normal children to be significant. In other words, children suffering from attention deficit disorder/hyperactivity are less aware of time Perception and are not able to plan activities based on time Perception.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Attention Deficit Disorder/Hyperactivity, time Perception
نویسندگان مقاله
سید ابوفاضل حسینی نسب | sayyed aboalfazl hosseini nassab
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
سمیرا ندامی | samira nedami
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1-26&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات