این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۳۴۹-۳۶۰
عنوان فارسی
بررسی رفتار ورزشی دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بر اساس مدل مراحل تغییر و ارتباط آن با خودکارآمدی
چکیده فارسی مقاله
gte vml 1]> چکیده زمینه و هدف: علیرغم مزایای فراوان ورزش، بسیاری از دانشجویان فعالیت فیزیکی کافی ندارند. با توجه به این که الگوی مراحل تغییر، به عنوان یک مدل جامع شناخته شده در زمینه ورزش است و خودکارآمدی یکی از سازههای اصلی این الگو میباشد، این مطالعه با هدف بررسی رفتار ورزشی دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بر اساس مدل مراحل تغییر و رابطه آن با خودکارآمدی انجام گرفت. مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی 284 نفر از دانشجویان پیراپزشکی شرکت کردند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه چهار قسمتی شامل اطلاعات فردی و دموگرافیک، سؤالات مربوط به سطح رفتار ورزشی، سؤالات رفتار ورزشی و فعالیت جسمانی و خودکارآمدی در ورزش بود. ارتباط بین متغیرها با استفاده از آزمونهای آماری من ویتنی U، کروسکال والیس H و ضریب همبستگی اسپیرمن (rs) بررسی گردید. یافتهها: از میان 284 نفر شرکتکننده در مطالعه 81 نفر (5/28%) پسر و 203 نفر (5/71%) دختر بودند و میانگین سنی آنها 30/2±23/20 سال بود. از کل این افراد، 72 نفر (3/25%) در مرحله پیش تفکر، 80 نفر (2/28%) در مرحله تفکر، 51 نفر (18%) در مرحله آمادگی، 39 نفر (7/13%) در مرحله عمل، 15 نفر (3/5%) در مرحله حفظ و نگهداری، 20 نفر (0/7%) در مرحله انتهایی و 7 نفر نامشخص (5/2%) بودند. نتایج مطالعه ارتباط معنیداری را بین خودکارآمدی و متغیرهای مراحل تغییر (001/0p
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Survey on Physical Exercise Among Paramedical Students of Rafsanjan University of Medical Sciences Based on Stages of Changes Model and Its Association with Self-Efficacy in 2011-2012
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Despite advantages of exercise, most students in various countries do not exercise adequately. Transtheoretical model has been identified as a comprehensive model for behavior change and self-efficacy is regarded as a fundamental structure of this model. Hence, in this study, physical exercise among paramedical students of Rafsanjan University of Medical Sciences based on stages of changes model and the association with self-efficacy have been evaluated. Materials and Methods: In this cross-sectional study, 284 paramedical students of Rafsanjan University of Medical Sciences participated. In order to gather information a questionnaire consisting of demographic data, exercise behavior and physical activity, exercise behavior level and self-efficacy was used. To examine the association between variables, Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis H Test and Spearman's correlation coefficient (rs) were performed. Results: On the whole, 81 males (28.5%) and 203 females (71.5%) with the mean age of 20.23±2.30 years participated. From 284 cases, 72 ones (25.3%) were in precontemplation stage, 80 (28.2%) in contemplation, 51 (18%) in preparation stage, 39 (13.7%) in action stage, 15 (5.3%) in maintenance stage, 20 (7.0%) in advanced stage and 7 ones (2.5%)were unknown. There were found significant association between self-efficacy and variables of stages of change (p< 0.001) and exercise behavior (p< 0.001). Conclusion: According to this study, self-efficacy plays an important role in exercise behavior. The association among student self-efficacy and the stages of exercise behavior change indicates an increase in student’s self-efficacy with progress of stage of behavior changes. These results suggest a mutual association between self-efficacy and physical activity. Key words: Students, Stages of changes, Exercise behavior, Self-efficacy, Rafsanjan University of Medical Sciences Funding: This research was funded by Research Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study. How to cite this article: Asadpour M, Sheikh Fathollahi M, Goujani R, Razi S, Torkashvand F, Hassanloei B, Bahador S. Survey on Physical Exercise Among Paramedical Students of Rafsanjan University of Medical Sciences Based on Stages of Changes Model and Its Association with Self-Efficacy in 2011-2012. J RafsanjanUniv Med Sci 2014 13(4): 349-60. [Farsi]
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد اسدپور | m. asadpour
استادیار گروه آموزشی پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
محمود شیخ فتح الهی | m sheikh fathollahi
استادیار گروه آموزشی پزشکی اجتماعی و مرکز تحقیقات محیط کار، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
رضا گوجانی | r. goujani
نویسنده مسئول دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
سعید راضی | s. razi
دانشجو کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
فاطمه ترکاشوند | f. torkashvand
دانشجو کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
بابک حسنلویی | b. hassanloei
دانشجو کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
سمانه بهادر | s. bahador
پزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1143-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
health|
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات