این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۳۸۳-۳۹۴

عنوان فارسی تأثیر مداخله آموزشی بر اساس مدل باور بهداشتی درکنترل بیماری فشارخون در مبتلایان به فشارخون بالا
چکیده فارسی مقاله gte vml 1]> چکیده زمینه و هدف: بیماری فشارخون بالا از جمله بیماری‌هایی است که سهم عمده درمان و کنترل آن به عهده بیماران است، لذا آگاهی آنان در خصوص جنبه‌های مختلف درمان این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی کارآیی مدل باور بهداشتی در خصوص آموزش بیماران مبتلا به فشارخون بالا انجام گردید. مواد و روش‌ها: این مطالعه یک کارآزمایی آموزشی است. جمعیت مورد مطالعه، تعداد 200 نفر از بیماران مبتلا به بیماری فشارخون بالا تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهرستان بم بودند که به طور تصادفی به دو گروه مداخله (100 نفر) و کنترل (100 نفر) تقسیم شدند. مداخله آموزشی طی سه جلسه 60 دقیقه‌ای انجام شد. اطلاعات از طریق تکمیل پرسش‌نامه (حاوی 64 سؤال) طی مصاحبه مستقیم قبل از مداخله آموزشی و سه ماه بعد از آن، جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون مجذور کای، آزمون دقیق فیشر، tمستقل و t زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: پس از مداخله، نمرات آگاهی در گروه مداخله در مقایسه با گروه شاهد افزایش یافت (001/0 >p). حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع و موانع درک شده، راهنما برای عمل و خودکارآمدی نیز پس از مداخله در گروه مداخله در مقایسه با شاهد افزایش نشان داد (001/0>p)، ولی در گروه شاهد افزایشی نداشته و اختلاف معنی‌داری مشاهده نگردید. همچنین میانگین فشارخون سیستولیک و دیاستولیک در گروه مداخله به طور معنی‌داری در مقایسه با گروه شاهد کاهش یافت (05/0>p). نتیجه‌گیری: مدل باور بهداشتی در آموزش بیماران مبتلا به فشارخون مؤثر بود. بنابراین پیشنهاد می‌گردد در کنار روش‌های آموزش سنتی از مدل باور بهداشتی نیز استفاده گردد. واژه‌های کلیدی: فشارخون بالا، مدل باور بهداشتی، آموزش بهداشت
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فشارخون بالا، مدل باور بهداشتی، آموزش بهداشت

عنوان انگلیسی The Effect of an Educational Intervention According to Hygienic Belief Model in Improving Care and Controlling among Patients with Hypertension
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Patients play a major role in controlling and treatment of hypertension. Therefore, to be aware of different aspects of this disease is very important for these patients. This study was conducted to determine the effectiveness of the Hygienic Belief Model (HBM) on the health education of patients with hypertension. Materials and Methods: This study was an educational trial. Two hundred hypertensive patients attending health centers in Bam city, were selected to participate in this study (100 in intervention group and 100 in control group). The educational intervention was conducted during three 60-minute sessions. Data were collected by a validity and reliability questionnaire containing(64 questions) before educational intervention and three months after it. Data was analysed by chi-square, Fisher's exact, paired t-test and independent t-test. Results: After intervention, knowledge scores increased in the intervention group compared to the control group (p< 0.001). Perceived susceptibility, perceived severity, perceived benefits and barriers, cues in order to action, and self-efficacy significantly increased in the intervention group compared to the control one (p< 0.001). But, there was no addition or significant difference in the control group. Also systolic and diastolic blood pressures significantly decreased in the intervention group compared to the control one (p< 0.05). Conclusion: HBM was effective in educating hypertensive patients. Therefore, it is proposed to apply the HBM in training hypertensive patients as well as traditional training methods. Key words: Hypertension, Hygienic Belief Model, Health education Funding: This research was funded by Kerman University of Medical Sciences. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Kerman University of Medical Sciences approved the study. How to cite this article: Sadeghi R, Mohseni M, Khanjani N. The Effect of an Educational Intervention According to Hygienic Belief Model in Improving Care and Controlling among Patients with Hypertension. J RafsanjanUniv Med Sci 2014 13(4): 383-94. [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Hypertension, Hygienic Belief Model, Health education

نویسندگان مقاله رضا صادقی | r. sadeghi
kerman, kerman university of medical sciences, school of public health, department of health services administration. tel 0341- 3205094
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، مرکز تحقیقات فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

محبت محسنی | m. mohseni
kerman, kerman university of medical sciences, school of public health, department of health services administration. tel 0341- 3205094
مرکز تحقیقات مدلسازی در سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

نرگس خانجانی | n. khanjani
kerman, kerman university of medical sciences, school of public health, department of health services administration. tel 0341- 3205094
دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1665-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده health|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات