این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۱۱-۱۲۴

عنوان فارسی تجربه دانشجویان در زمینه برنامه درسی پنهان: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله gte vml 1]> چکیده زمینه و هدف: برنامه درسی پنهان اجمالاً به مجموعه‌ای از یادگیری‌های در نظام آموزش عالی اطلاق می‌شود که در بستر فرهنگ حاکم بر محیط آموزشی‌، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و بدون آگاهی اعضای هیأت علمی و دانشجویان برای دانشجویان حاصل می‌شود. همچنین، متشکل از پیام‌های ضمنی و جو اجتماعی مراکز آموزشی است که نوشته نشده است ولی توسط همه احساس می‌شود. هدف این مطالعه، بررسی کیفی این ابعاد از تجربیات دانشجویان است. مواد و روش‌ها: این مطالعه یک تحقیق کیفی است که بر روی دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم انجام گردید. داده‌های پژوهش از طریق 5 گروه متمرکز و مصاحبه فردی (مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته بر روی 25 دانشجو) تا زمان اشباع داده‌ها انجام گردید و داده‌ها از طریق تحلیل محتوا مورد آنالیز قرار گرفت. یافته‌ها: از مجموع 93 کد استخراج شده از نتایج، 6 تم استخراج گردید که هریک ساب‌تم‌های متعددی را به خود اختصاص دادند. از میان مضامین، عواملی چون دیدگاه‌های ارزشی اساتید، مدیریت خطاها، تعارضات فرهنگی و ارزشی، الگو بودن اساتید، تعامل و یادگیری و سپس روتین‌گرایی را می‌توان نام برد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج بیان شده ابعاد برنامه درسی پنهان می‌تواند چالش‌های متعددی را از بعد علمی، اجتماعی و تربیتی جهت دانشجویان به همراه داشته باشد. بنابراین، امروزه لازم است توجه خاصی به این بعد از برنامه درسی انجام شود تا زمینه تغییرات اساسی در زمینه آموزش دانشجویان در حیطه علوم پزشکی فراهم گردد. واژه‌های کلیدی: ابعاد پنهان برنامه درسی، تجربه دانشجویان، مطالعه کیفی
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ابعاد پنهان برنامه درسی، تجربه دانشجویان، مطالعه کیفی

عنوان انگلیسی Students' Experience about the Hidden Curriculum: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: A hidden curriculum is a side effect of an education, which are learned but not openly intended” such as the transmission of norms, values, and beliefs conveyed in the classroom and the social environment. It also includes social implicit and educational atmosphere that is not written but is felt by all. The aim of this study was to explain students' experiences from hidden curriculum in university. Materials and Methods: This is qualitative study on medical and paramedical students of Jahrom Jniversity of Medical Sciences. Data gattering was from focus group sessions(5 group, 4-6 member) mixed with individual interview (deep semi structured interview) on 25 students which continued to the point of data saturation. Data were analyzed using content analysis. Results: As a result during data analysis from 93 code, 6 thems and multiple subthemes were emerged: The value of teachers, errors management, value and cultural conflicts, teachers' role model, social interaction and learning, and routine tasks. Conclusion: The results were expressed about the dimensions of hidden curriculum may have many challenges in different aspects of the scientific, social and educational for students. The hidden curriculum therfore needs attention to produce the necessary fundamental changes in the culture of undergraduate medical education Key words: Qualitative Study, students ' experiences, Hidden curriculum Funding: This research was funded by Jahrom University of Medical Sciences. Conflict of intersrst: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Jahrom University of Medical Sciences approved the study. How to cite this article: Mosalanejad L, Rezaie E, Rezaei E. Students' Experience about the Hidden Curriculum: A Qualitative Study. J RafsanjanUniv Med Sci 2014 13(2): 111-24. [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لیلی مصلی نژاد | l. mosalanejad
main campus- jahrm university of medical sciences- jahrom- fars- iran
جهرم- خیابان مطهری- دانشگاه علوم پزشکی جهرم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جهرم (Jahrom university of medical sciences)

نحله پرندآور | n. parandavar
main campus- jahrm university of medical sciences- jahrom- fars- iranm
جهرم- خیابان مطهری- دانشگاه علوم پزشکی جهرم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جهرم (Jahrom university of medical sciences)

الهه رضایی | e. rezaie
main campus- jahrm university of medical sciences- jahrom- fars- iran
جهرم- خیابان مطهری- دانشگاه علوم پزشکی جهرم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جهرم (Jahrom university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1128-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات