این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۹۳-۲۰۴

عنوان فارسی مقایسه بهزیستی روانشناختی در دانش‌آموزان ورزشکار و غیرورزشکار
چکیده فارسی مقاله gte vml 1]> چکیده زمینه و هدف: امروزه محققان، ورزش را به عنوان یکی از روش‌های تقویت‌کننده در رشد مؤلفه‌های روانشناختی در نظر می‌گیرند. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه بهزیستی روانشناختی در دانش‌آموزان ورزشکار و غیرورزشکار بود. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع مقطعی است و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‌آموزان پسر مقطع دبیرستان شهر میاندوآب در سال تحصیلی 1392-1391 بودند. نمونه آماری پژوهش شامل 100 دانش‌آموز ورزشکار و 100 دانش‌آموز غیرورزشکار بودند که به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله ای انتخاب شدند و به مقیاس بهزیستی روانشناختی Ryff (با پایایی 68/0) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون t برای گروه‌های مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) استفاده شد. یافته‌ها: نتایج حاصل از آزمون t نشان داد که بهزیستی روانشناختی کلی دانش‌آموزان ورزشکار (89/14±86/81) از دانش‌آموزان غیرورزشکار (22/9±13/76)، به صورت معناداری بیشتر است (001/0>P). نتایج حاصل از تحلیل واریانس چندمتغیری نیز نشان داد که روابط مثبت با دیگران و هدف در زندگی دانش‌آموزان ورزشکار (89/3±82/13 و 43/3±97/14) از دانش‌آموزان غیرورزشکار (73/2±74/11 و 80/2±50/12)، به صورت معناداری بیشتر است (001/0>p). اما در پذیرش خود، تسلط محیطی، رشد فردی و استقلال، تفاوت آماری معناداری بین دو گروه مشاهده نشد (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ورزشکار، غیرورزشکار، بهزیستی روانشناختی، دانش‌آموزان

عنوان انگلیسی A comparison of Psychological Well-Being in Athlete and Non-Athlete Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Today researchers consider sports as one of the methods of reinforcing psychological parameters development. The purpose of the present study was to compare psychological well-being in the athlete and non-athlete (ordinary) students. Materials and Methods: This was a cross sectional study and the statistical population included all high school students of Miyandoab city during 2012-2013 educational year. The statistical sample of the research included 100 athlete student and 100 non-athlete student who were selected through multistage cluster sampling. The participants answered Ryff’s Psychological Well-being Scale (with 0.68 reliability). Data were analyzed using independent two sample t-test and multivariate analysis of variance (MANOVA). Results: Results of t-test revealed that psychological well-being of the athlete students (81.86±14.89) was significantly higher than non-athlete students (76.13±9.22) (p< 0.001). Results of multivariate analysis of variances indicated that positive relationship with others and purpose in life of athlete students (13.82±3.89 and 14.97±3.43, respectively) were significantly higher than non-athlete students (11.74±2.73 and 12.50±2.80 respectively) (p< 0.001), while there was no significant difference between the two groups in terms of self-acceptance, environmental mastery, personal growth and autonomy (p>0.05). Conclusions: The results revealed that athlete students were in better position with regard to psychological well-being, positive relationship with others and purpose in life than non-athlete students. Key words: Athlete, Non-athlete, Psychological well-being, Students. Funding: No grant has supported the present study. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Islamic Azad University, Ayatollah Amoli Branch approved the study. How to cite this article: Ghasempour A, Jodat H, Soleimani M. A comparison of Psychological Well-Being in athlete and Non-athlete Students . J Rafsanjan Univ Med Sci 2014 13(3): 193-204. [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Athlete, Non-athlete, Psychological well-being, Students

نویسندگان مقاله عبدالله قاسم پور | a. ghasempour
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، عضو باشگاه پژوهشگران جوان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت ا... آملی،

حیدر جودت | h. jodat
کارشناس ارشد تربیت بدنی، آموزش و پرورش میاندوآب، میاندوآب، ایران

معصومه سلیمانی | m. soleimani
کارشناس ارشد تربیت بدنی، آموزش و پرورش آمل، آمل، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-929-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات