این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۹۳-۲۰۴
عنوان فارسی
مقایسه بهزیستی روانشناختی در دانشآموزان ورزشکار و غیرورزشکار
چکیده فارسی مقاله
gte vml 1]> چکیده زمینه و هدف: امروزه محققان، ورزش را به عنوان یکی از روشهای تقویتکننده در رشد مؤلفههای روانشناختی در نظر میگیرند. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه بهزیستی روانشناختی در دانشآموزان ورزشکار و غیرورزشکار بود. مواد و روشها: این مطالعه از نوع مقطعی است و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع دبیرستان شهر میاندوآب در سال تحصیلی 1392-1391 بودند. نمونه آماری پژوهش شامل 100 دانشآموز ورزشکار و 100 دانشآموز غیرورزشکار بودند که به صورت نمونهگیری خوشهای چندمرحله ای انتخاب شدند و به مقیاس بهزیستی روانشناختی Ryff (با پایایی 68/0) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t برای گروههای مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از آزمون t نشان داد که بهزیستی روانشناختی کلی دانشآموزان ورزشکار (89/14±86/81) از دانشآموزان غیرورزشکار (22/9±13/76)، به صورت معناداری بیشتر است (001/0>P). نتایج حاصل از تحلیل واریانس چندمتغیری نیز نشان داد که روابط مثبت با دیگران و هدف در زندگی دانشآموزان ورزشکار (89/3±82/13 و 43/3±97/14) از دانشآموزان غیرورزشکار (73/2±74/11 و 80/2±50/12)، به صورت معناداری بیشتر است (001/0>p). اما در پذیرش خود، تسلط محیطی، رشد فردی و استقلال، تفاوت آماری معناداری بین دو گروه مشاهده نشد (05/0
کلیدواژههای فارسی مقاله
ورزشکار، غیرورزشکار، بهزیستی روانشناختی، دانشآموزان
عنوان انگلیسی
A comparison of Psychological Well-Being in Athlete and Non-Athlete Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Today researchers consider sports as one of the methods of reinforcing psychological parameters development. The purpose of the present study was to compare psychological well-being in the athlete and non-athlete (ordinary) students. Materials and Methods: This was a cross sectional study and the statistical population included all high school students of Miyandoab city during 2012-2013 educational year. The statistical sample of the research included 100 athlete student and 100 non-athlete student who were selected through multistage cluster sampling. The participants answered Ryff’s Psychological Well-being Scale (with 0.68 reliability). Data were analyzed using independent two sample t-test and multivariate analysis of variance (MANOVA). Results: Results of t-test revealed that psychological well-being of the athlete students (81.86±14.89) was significantly higher than non-athlete students (76.13±9.22) (p< 0.001). Results of multivariate analysis of variances indicated that positive relationship with others and purpose in life of athlete students (13.82±3.89 and 14.97±3.43, respectively) were significantly higher than non-athlete students (11.74±2.73 and 12.50±2.80 respectively) (p< 0.001), while there was no significant difference between the two groups in terms of self-acceptance, environmental mastery, personal growth and autonomy (p>0.05). Conclusions: The results revealed that athlete students were in better position with regard to psychological well-being, positive relationship with others and purpose in life than non-athlete students. Key words: Athlete, Non-athlete, Psychological well-being, Students. Funding: No grant has supported the present study. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Islamic Azad University, Ayatollah Amoli Branch approved the study. How to cite this article: Ghasempour A, Jodat H, Soleimani M. A comparison of Psychological Well-Being in athlete and Non-athlete Students . J Rafsanjan Univ Med Sci 2014 13(3): 193-204. [Farsi]
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Athlete, Non-athlete, Psychological well-being, Students
نویسندگان مقاله
عبدالله قاسم پور | a. ghasempour
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، عضو باشگاه پژوهشگران جوان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت ا... آملی،
حیدر جودت | h. jodat
کارشناس ارشد تربیت بدنی، آموزش و پرورش میاندوآب، میاندوآب، ایران
معصومه سلیمانی | m. soleimani
کارشناس ارشد تربیت بدنی، آموزش و پرورش آمل، آمل، ایران
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-929-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات