این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
توسعه کارآفرینی
، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۵۳۱-۵۵۰
عنوان فارسی
تأثیر اعتمادبهنفس بیشازحد و خوشبینی بر تصمیم به شروع فعالیتهای نوآورانه؛ نقش میانجی ادراک از خطر
چکیده فارسی مقاله
در ادبیات کارآفرینی به تعصبات شناختی توجه ویژهای شده است، اما بیشتر این پژوهشها نقش ادراک از خطر را درنظر نگرفتهاند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر اعتمادبهنفس بیشازحد و خوشبینی بر تصمیم به شروع فعالیتهای نوآورانه و تشریح نقش میانجی ادراک از خطر است. این پژوهش براساس هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، کارآفرینان مراکز رشد مستقر در دانشگاهها هستند. با مراجعه به فهرست شرکتهای فعال در مراکز رشد دانشگاهها، 405 کارآفرین شناسایی شدند که براساس فرمول کوکران برای حجم جامعه محدود، 200 نمونه انتخاب شد. این نمونهها براساس روش نمونهگیری طبقهای و با استفاده از روش تسهیم به نسبت برای هر دانشگاه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد و روایی براساس تأیید عاملی تأییدی و پایایی با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ آزمون شد. نتایج تحقیق نشان داد اعتمادبهنفس بیشازحد و خوشبینی بر تصمیم به شروع فعالیتهای نوآورانه تأثیر مستقیم و مثبت دارد. همچنین، این دو تعصب شناختی با کاهش ادراک از خطر، بهصورت غیرمستقیم به فعالیتهای نوآورانه کمک میکنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effect of Overconfidence and Optimism on Decision to Start Innovative Activities: the Mediating Role of Risk Perception (Case Study: the Companies of University Incubators)
چکیده انگلیسی مقاله
Cognitive biases have received special attention within the entrepreneurship literature. Yet, the majority of these studies have neglected the role of risk perceptions. This paper aims to explore the affect of overconfidence and optimism on decision to start innovative activities and to examine the mediating role of risk perception. The research is applied and done based on descriptive-correlative method. Statistical population is included of 405 entrepreneurs that are activated in university incubators. Analyses were conducted using structural equation model (SEM) on a sample of 200 entrepreneurs. Samples are selected based on stratified method and proportional allocation. Data gathered by questionnaire and validity and reliability tested by respectively, conformity factor analysis and Cronbach's alpha. The results show that overconfidence and optimism positively direct influences decision to start innovative and direct influences of overconfidence is higher than optimism. Also, the results revealed that these cognitive biases contribute to innovative activities by decreasing risk perception.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدجواد ناییجی | mohammad javad
استادیار گروه کارآفرینی دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
زینب اسفندیاری |
کارشناس ارشد کارآفرینی دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نشانی اینترنتی
http://jed.ut.ac.ir/article_57649_564fc3fd1c4fc0455af50a857c22e2a8.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات