این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۵۵۱-۵۷۰

عنوان فارسی تأثیر شایستگی‌های کارآفرینانه در شکل‌گیری هوشیاری کارآفرینانه (مورد مطالعه: شرکت‌های خدمات مشاوره کشاورزی استان کرمان)
چکیده فارسی مقاله هدف این تحقیق، بررسی تأثیر شایستگی‌های کارآفرینانه بر شکل‌گیری ویژگی هوشیاری کارآفرینانه مرتبط با فرصت‌های کارآفرینی بود. این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها، از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق را 346 نفر از اعضای شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای، فنی و مهندسی کشاورزی در شهرستان‌های جنوب استان کرمان تشکیل می‌دهند که با توجه به فرمول کوکران، 132 نفر از آن‌ها از طریق روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد استفاده شد. برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی صوری، تشخیصی و همگرا به روش تعیین شاخص میانگین واریانس استخراج‌شده استفاده شد. به‌منظور تعیین پایایی ابزار تحقیق نیز از روش پایایی ترکیبی استفاده شد که مقادیر آن برای بخش‌های اصلی پرسشنامه در سطح مناسب (در دامنه بین 82/0 تا 90/0) قرار داشت. براساس نتایج تحقیق فرضیه‌های پژوهش تأیید شد و مشخص شد شایستگی کارآفرینانه تأثیر مثبت و معنی‌داری بر سه شاخص هوشیاری کارآفرینانه شامل پویش و جست‌وجو، برقراری روابط و پیوندها و ارزشیابی و قضاوت دارد. همچنین، نتایج نشان داد در بین شاخص‌های هوشیاری کارآفرینانه، شاخص ارزشیابی و قضاوت در مقایسه با دو شاخص دیگر بیشترین تأثیرپذیری را از شایستگی‌های کارآفرینانه دارد.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Entrepreneurial Competencies on Entrepreneurial Alertness (Case study: Agricultural Consulting Services Enterprises, Kerman province)
چکیده انگلیسی مقاله This research was aimed to examine the effect of entrepreneurial competencies on entrepreneurial alertness related to entrepreneurial opportunity. The research was type of applied and descriptive- survey research in terms of goal and data collection method, respectively. The statistical population of this study was consisted of 346 members of agricultural Consulting, technical and engineering services enterprises in southern townships of Kerman province, from which 132 members were surveyed based on Cochran formula and through stratified proportional random sampling. Data collected by the standard questionnaires. The validity of the questionnaire was examined through face validity and discriminant and convergence validity through average variance extraction. The reliability of the study instrument was examined through composite reliability which was at an appropriate level for different parts of questionnaire. (0.82- 0.90). Hypotheses of the study were approved by results and entrepreneurial competencies had significantly positive effect on three dimensions of entrepreneurial alertness i.e. scanning and search, association and connection and evaluation and judgment. Results also revealed that entrepreneurial competencies had the highest effect on evaluation and judgment dimension.             
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسام الدین غلامی |
دانشجوی دکتری گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

امیر علم بیگی |
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

لیلا صفا |
استادیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه زنجان (Zanjan university)

روح الله درینی |
کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی


نشانی اینترنتی http://jed.ut.ac.ir/article_57650_5f1d4220370e1a5d68bcc51610cd4813.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات