این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۲۱۵-۲۳۱

عنوان فارسی فرایند خلق و کشف فرصت کارآفرینانه
چکیده فارسی مقاله با وجود مطالعات گوناگونی که تاکنون در زمینه نظریه‌پردازی در حوزه کارآفرینی انجام گرفته است، الگوی مفهومی فراگیری وجود ندارد که مورد پذیرش اکثر صاحب‌نظران این حوزه نیز باشد. این پژوهش تلاشی برای ارائه یک نظریه جامع کارآفرینی است. در ادبیات کارآفرینی، دو تعبیر عمده وجود دارد. دیدگاه شومپیتری که بر ایده و نوآوری و خلاقیت تأکید می‌کند و دیدگاه کرزنری که بر کشف فرصت کارآفرینانه در فرایند بازار تمرکز دارد. هیچ‌کدام از این دیدگاه‌ها به‌جای دیگری قابل‌استفاده نیست؛ یعنی هرکدام می‌توانند فقط شرایط ویژه‌ای از اقتصاد و بازار را تحلیل کنند. در این مطالعه، امکان درستی هر دو عقیده در شرایط ویژه پشتیبانی می‌شود؛ بنابراین، در شرایط عمومی یک نظریه جامع از ترکیب آن دو نظریه وجود دارد. کارآفرینی به معنای ارزش‌آفرینی، کشف کارآفرینانه کرزنر و خلاقیت و نوآوری شومپیتری را دربردارد. هر نوع تغییر در فرایند اقتصادی موجب ارزش‌آفرینی می‌شود؛ بنابراین، رویکرد این پژوهش نزدیک‌کردن مبنای نظریه کارآفرینی به علم اقتصاد است؛ به‌عبارت دیگر، کارآفرینی عبارت است از تغییر در فرایند اقتصادی، زیرا فرایند کارآفرینی عام، انتقال از وضعیتی تعادلی به وضعیتی دیگر است و به‌دنبال این انتقال، ارزش‌های جدید به‌وجود می‌آید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزش‌آفرینی، فرایند اقتصادی، کارآفرینی، نوآوری،

عنوان انگلیسی The Process of Entrepreneurial Opportunity Creation and Exploration
چکیده انگلیسی مقاله Despite wide-range of studies in the theories of the entrepreneurship field, few studies have offered a pervasive conceptual model or a general consensus of the existing theories. Hence, this paper attempts to extend a comprehensive principle on entrepreneurship. In general, there are two common interpretations of the term 'entrepreneurship'. One of the common views is Schumpeterian, emphasizing on ideas, innovation and creativity. Another, is Kirznerian, focusing on entrepreneurial opportunity exploration in the market process. Neither of these views is substitutable for the other, and each would just analyze special conditions of the economy and the market The present paper judge both viewpoints to be proper in special circumstances. In fact, there can be a comprehensive principle involving a combination of both interpretations. With this perspective, entrepreneurship theory gets closer to economics. In better words, entrepreneurship is a change in the economic process, that a general entrepreneurial process is transition from one equilibrium state to another, and value is created as the outcome of this transition. Consequently, when it comes to value creation, entrepreneurship meets both conditions including Kirznerian entrepreneurial exploration coupled with Schumpeterian innovation and creativity. To put it differently, any change in economic process can lead to value creation, and entrepreneurship consists of changes in economic process.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محسن رضایی میرقاید | rezaei mirghaed
دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه امام حسین ع
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه جامع امام حسین (Imam hosseyn university)


نشانی اینترنتی http://jed.ut.ac.ir/article_55977_f659691aade717281c4ffcfc5603ca2f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات