این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
توسعه کارآفرینی
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۲۵۳-۲۷۱
عنوان فارسی
شناسایی مؤلفههای مفهومی اخلاق کسبوکار در کشاورزی: تحلیل خوشهای برداشتها
چکیده فارسی مقاله
هدف این تحقیق، شناسایی و تحلیل ابعاد یا مؤلفههای اخلاق کسبوکار در بخش کشاورزی، بر پایه تحلیل برداشتهای مالکان و مدیران کسبوکارهای کشاورزی، با رویکرد آمیخته است. جامعه آماری تحقیق را کارآفرینان، مالکان و مدیران کسبوکارهای فعال در استان گلستان تشکیل میدهند. در مرحله نخست، با بهرهگیری از مصاحبه کیفی نیمهساختارمند، برداشتهای پاسخگویان از رعایت مسائل اخلاقی در کسبوکارهای کشاورزی شناسایی شد. سپس به تحلیل محتوای کیفی مصاحبهها بهمنظور استخراج گویههای نشانگر وجوه اخلاقی کسبوکارهای کشاورزی اقدام شد. در مرحله دوم، مجموعه گویههای حاصل از مرحله اول در قالب پرسشنامهای محققساخته تدوین شد و برای ارزیابی مبتنیبر طیف لیکرت در اختیار پاسخگویان قرار گرفت. دادههای بهدستآمده با بهرهگیری از تکنیک تحلیل خوشهای سلسلهمراتبی تحلیل شد. نتایج نشان داد مؤلفههای مفهومی اخلاق کسبوکار در کشاورزی عبارتاند از: حفاظت منابع، تولید کمنهاده آلی، زیستبومگرایی، پایبندی مذهبی، نیکداری اجتماعی، تجارت عادلانه، مشارکت و همگرایی نهادی، کارآفرینیگرایی، رعایت حقوق نیروی کار، پیشرفتگرایی و شایستهسالاری، کیفیتگرایی، ترویج عمومی دانش و فناوری، رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی در کار، تعهد به توسعه اجتماعی و بازاریابی اجتماعی. با توجه به چندگانگی ابعاد اخلاق کسبوکار در کشاورزی، تلفیق این ابعاد در الگوهای نظری، چارچوبهای مفهومی و شاخصها و سازوکارهای ترویج و توسعه کشاورزی پایدار پیشنهاد میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Identifying Conceptual Ethical Components of Agri-Business: Perception Cluster Analysis
چکیده انگلیسی مقاله
This paper aimed to identify and explain ethical components of agri-business based on perception cluster analysis of agri-business' managers and owners. Mixed method approach was employed. Target population contains all the entrepreneurs, owners and mangers of agri-business in Golestan province. In first phase, using qualitative semi-structured interview, the respondents' perception about ethical issues in agri-business were identified. In order to exploit ethical agri-business items the qualitative contents analysis was applied. In second phase, exploited items were assessed using a researcher-made questionnaire based on five point Likert scale. Gathered data were analyzed by hierarchical cluster analysis technique. Cluster analysis revealed that ethical conceptual component of agri-business include; resource conservation, organic low input production, environmentalism, religious belonging, social stewardship, fair trade, institutional solidarity and participation, entrepreneurialism, respect for labor rights, progressivism and meritocracy, quality orientation, public extension of knowledge and technology, work safety and ergonomic, commitment to community development and social marketing. Regarding multi-dimensionally of ethical in agri-business, integrating these dimensions in theoretical patterns, conceptual framework and mechanisms of agricultural sustainable development and extension was recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
غلامحسین عبدالله زاده |
استادیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
محمد شریف شریف زاده | mohammad sharif
دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
ابوالقاسم عربیون |
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jed.ut.ac.ir/article_55979_89dd814f6782c5797dcf5eb3020971b8.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات