این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۲۷۳-۲۹۲

عنوان فارسی طراحی مدل کسب‌وکار برای چابکی سازمان (مطالعه موردی: شرکت خودروسازی سایپا)
چکیده فارسی مقاله دستیابی به جایگاه رقابتی مناسب برای یک شرکت، فقط با کمک مدل مناسب کسب‌وکار امکان‌پذیر است. هدف این پژوهش، طراحی مدل کسب‌وکار مناسب برای چابکی سازمان در شرکت سایپا است. پژوهش حاضر رویکردی کیفی دارد و از «نظریه برخاسته از داده‌ها» استفاده می‌کند. پس از انتخاب هفت نفر از خبرگان شرکت سایپا با روش نمونه‌گیری هدفمند و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته، داده‌ها گردآوری شدند. سپس در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند و درنهایت 53 گزاره مفهومی اولیه از کدگذاری باز، 18 گزاره مقوله‌ای از کدگذاری محوری و 6 عامل اصلی از کدگذاری انتخابی، شناسایی شد. نتایج تأیید می‌کند مقوله اصلی فرایند، «مدل کسب‌وکار» است که با توجه به عوامل علی (مانند قابلیت دسترسی فزاینده به فناوری، جهانی‌شدن بازارها و رقابت تجاری)، عوامل زمینه‌ای (مانند بسترسازی ساختاری و فرهنگی) و عوامل محیطی (مانند عوامل اقتصادی، اجتماعی، بین‌المللی و بازار) شکل گرفته است و از طریق راهبردهای مشتری، بازار، محصول، قابلیت پویا، زنجیره ارزش و مالی، به سه دستۀ پیامد چابکی، تولید ثروت و کسب مزیت رقابتی پایدار منجر می‌شود.نتایج این پژوهش، اطلاعات محققان این حوزه را در زمینه اهداف، چالش‌ها و پیامدهای مدل کسب‌وکار چابک افزایش می­دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Designing the business Model for organizational agility (Case Study: SAIPA Company)
چکیده انگلیسی مقاله Giving a competitive advantage is possible by using a suitable business model. The purpose of this research is to design the business model to organizational agility in the SAIPA Company in Iran. A qualitative approach is used in this research, and the research method was Grounded theory. Data collection was performed by 7 in-depth Semi-structured interviews with the SAIPA's experts who are selected by the purposive sampling method. Data analysis was done in 3 steps of open coding, axial coding and selective coding. Eventually, 53 concepts from open coding, 18 categories from axial coding, and 6 factors from selective coding were identified. The results confirm that the Business model is the core category which is created by according to 2 causal factors of "increasing access to technology, the Globalization of markets and business competition"; 2 contextual factors of "structural and cultural preparation"; and 4 environmental dimensions of "Economical, Political, International and Market factors"; and it is lead to 3 outcomes of "organizational agility, Sustainable competitive advantage and wealth" by 6 strategies of "Product, Market, Dynamic capabilities, Value chain and financial factors". The findings could improve researcher's knowledge about agile business model goals، challenges،influential factors and outcomes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آصف کریمی |
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سوما رحمانی |
کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی گرایش استراتژیک، پردیس فارابی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jed.ut.ac.ir/article_55980_12eeee14c9d869f91275df4c22df3179.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات