این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۲۱-۴۰

عنوان فارسی طراحی مدل توسعه بازار صنایع کوچک و متوسط (مورد مطالعه: صنایع غذایی و آشامیدنی)
چکیده فارسی مقاله با توجه به نقش مهم صنایع کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی کشورها، هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل فرایند توسعه بازار صنایع کوچک و متوسط کشور در بخش صنایع غذایی و آشامیدنی است. برای طراحی مدل مذکور از روش‌شناسی «نظریه برخاسته از داده‌ها» استفاده شد. به­این‌منظور، با استفاده از روش نمونه‌گیری نظری و انجام چهارده مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با متولیان توسعه صنایع کوچک و متوسط در کشور و مطالعه اسناد سازمانی، منابع اطلاعاتی مورد نیاز جمع‌آوری شد. سپس با کدگذاری باز، محوری و گزینشی، مدل توسعه بازار تدوین شد. بنابر نتایج تحقیق، حمایت از توسعه بازار این صنایع، طیف وسیعی از اقدامات را شامل می‌شود که در مراحل چهارگانه ظرفیت‌سازی، اقدامات اصلی،‌ اقدامات مکمل و اقدامات نظارتی انجام می‌گیرد. بستر فرهنگی- اجتماعی، سیاسی- قانونی، نهادی و دولت و همچنین زنجیره ارزش،‌ ساختار و جهت‌گیری صنعت نیز بر مراحل چهارگانه بالا تأثیرگذارند. مهم‌ترین منافع توسعه بازار صنایع کوچک و متوسط، کاهش هزینه‌های بازاریابی، ارتقای توان رقابتی واحدهای صنعتی در سطح خرد و افزایش سهم آن‌ها در تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده در سطح کلان است. همچنین، بنابر نتایج پژوهش، مدیران یا مالکان واحدهای صنعتی با مشارکت در این طرح می‌توانند از آن به‌عنوان ابزار توسعه بازار و کسب‌وکار استفاده کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Designing Market Development Model for Small and Medium Industries in Food and Drink Industry
چکیده انگلیسی مقاله Given the significant role of small and medium industries in the countries' economic development, this research is to design a model of market development for small and medium industries in the food and drink industries. "Grounded Theory" is applied for designing the model. For that reason, required data were collected through theoretical semi conducted sampling by interviewing 14 Governmental bodies of small and medium industries and studying organizational documents. Based upon the results, supporting the market development of said industries covers a wide range of activities through four stages: Capacity Building, Main Activities, Complementary Activities and Monitoring Activities on which cultural, political, institutional and governmental affairs in line with value chain, the structure and approach that the industry applies play a part. Reducing marketing costs, increasing the competitiveness of SMEs and consequently their share in GDP and added value are among the most significant outcomes of the project. Getting involved in the project, industry owners will be able to use the outcome in their business development procedure.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله طهمورث حسنقلی پور |
رییس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

محمود بهمنی |
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی

محمد جواد ایروانی | mohammad javad
استادیار مدعو دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

هاشم آقازاده |
استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

مرتضی انوشه |
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jed.ut.ac.ir/article_55468_6e5e388d0da0b646ed44f6825d3041c7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات