این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
توسعه کارآفرینی
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱۷۵-۱۹۳
عنوان فارسی
تأثیر عوامل محیطی بر تصمیمگیری اخلاقی در کسبوکارهای نوپا
چکیده فارسی مقاله
وضعیت و کیفیت تصمیمگیری اخلاقی کارآفرینان، یکی از مقولهها و دلنگرانیهای مهم در حوزه عمومی کشورمان محسوب میشود و در محافل علمی و پژوهشی کشور نیز بهعنوان دغدغه پژوهشی ارزشمندی برای شناخت مطرح است. عوامل فردی، محیطی و ماهیت کسبوکار، بر التزام و پایبندی کارآفرینان به تصمیمگیری اخلاقی در کسبوکار تأثیر دارند، اما این دغدغه به فعالیت پژوهشی بیشتر در محیط کسبوکار نیاز دارد. از اینرو، در این پژوهش تلاش شده است که عوامل محیطی مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی در کسبوکارهای نوپا شناسایی شوند. بهاینمنظور، در قالب روش پیمایش و با ابزار پرسشنامه استاندارد، اطلاعات مربوط به تصمیمگیری مالکان و مدیران حدود 150 کسبوکار نوپا در بخشهای حملونقل و تجهیزات و مواد آزمایشگاهی، جمعآوری و با استفاده از تکنیکهای آماری شامل تحلیل واریانس فریدمن و مدل معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتهها نشان میدهد محیط فرهنگی- اجتماعی بیشترین تأثیر و محیط مذهبی– انسانی کمترین تأثیر را بر فعالیت کسبوکارهای نوپا دارند. همچنین، براساس نتایج، تصمیمگیری اخلاقی مبتنیبر استدلال فایدهباوری در ترکیب با استدلال نسبیبودن اخلاق کسبوکار، بیشترین اولویت را در کسبوکارهای نوپا دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تصمیمگیری اخلاقی، عوامل محیطی، کسبوکارهای نوپا،
عنوان انگلیسی
Environmental factors influencing on ethical decision making of novice businesses
چکیده انگلیسی مقاله
Conditions and quality of ethical decision making by entrepreneurs is an important concern in academic and public area in Iran. Different factors such as personal, environmental and nature of business are causing the ethical decision making by entrepreneurs, but the concern have to great attention in Iranian academic institutions. Thus, research goal is try to identify environmental factors influence on ethical decision-making in novice businesses. In order to do so, survey method and questionnaire technique were used to gather data related with transportation and experimental equipment and about 150 novice businesses. Friedman and structural equation modeling techniques were used to analyze data. The research findings show that cultural-social environments have most impact and human-religious values have least effect on ethical decision-making by entrepreneurs. Also the research findings show that utilitarian reasoning in combine with ethical relativism have the highest rank in ethical decision making by owners and managers of novice business.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
قنبر محمدی الیاسی | mohammadi elyasi
دانشیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
زهرا بادلی |
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jed.ut.ac.ir/article_55474_f79cf983170c75fdf08d2122e6c68504.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات