این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
توسعه کارآفرینی
، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۶۱۳-۶۳۳
عنوان فارسی
بررسی رابطه دانش پیشین با تشخیص فرصتهای کارآفرینانه: نقش میانجی هوشیاری کارآفرینانه و یادگیری کارآفرینانه
چکیده فارسی مقاله
با توجه به پیشینه تحقیق، دو عامل مؤثر بر فرایند تشخیص فرصت یعنی دانش پیشین کارآفرین و ویژگیهای شناختی شناسایی شدند. سپس برای بررسی تأثیر دانش پیشین بر تشخیص فرصت همراه با نقش میانجیگری ویژگیهای شناختی در قالب دو مفهوم هوشیاری کارآفرینانه و یادگیری کارآفرینانه مدل مفهومی تحقیق تدوین و فرضیههای هفتگانه تعیین شدند. در این مطالعه که از نوع توصیفی- همبستگی است، نمونهگیری بهصورت تصادفی ساده انجام گرفته است و حجم نمونه براساس فرمول کوکران تعیین شد، که سرانجام 67 نفر مطالعه شدند. گردآوری دادههای کمی پژوهش نیز از طریق توزیع پرسشنامه در میان کارآفرینان صنعت نانوتکنولوژی استان تهرانصورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد که به این منظور نرمافزار آماری Smart PLS بهکار گرفته شد. درنهایت، یافتهها نشان از تأیید تمام فرضیههای پژوهش داشت، بهطوریکه تأثیر مثبت دانش پیشین بر تشخیص فرصت، هوشیاری کارآفرینانه و یادگیری کارآفرینانه تأیید شده است و همچنین تأثیر مثبت هوشیاری کارآفرینانه و یادگیری کارآفرینانه بر تشخیص فرصت نیز تأیید شدند. در ضمن، نقش میانجی هوشیاری و یادگیری کارآفرینانه در رابطه دانش پیشین و تشخیص فرصت تأیید شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Examining the relationship between Prior knowledge and Entrepreneurial opportunity recognition with mediating role of Entrepreneurial alertness and Entrepreneurial learning
چکیده انگلیسی مقاله
Two main factors influencing the entrepreneurial opportunity recognition, i.e. prior knowledge and cognitive characteristics have been identified. In order to examine the effect of prior knowledge on opportunity recognition with mediating role of cognitive characteristics including entrepreneurial alertness and entrepreneurial learning, the conceptual model of research and the related hypotheses are developed. This study was conducted on a random sampling and the sample size was determined based on the Cochran formula, in which eventually 67 people were studied. The adequate data for the study were collected through questionnaires and analyzed through regression analysis and Structural Equation Modeling (SEM). The findings of this research show that prior knowledge has positive effects on opportunity recognition, entrepreneurial learning and entrepreneurial alertness. Also the positive impact of entrepreneurial alertness and entrepreneurial learning on opportunity recognition was confirmed. In addition, the mediating role of entrepreneurial alertness and learning in the relationship between prior knowledge and opportunity recognition was confirmed. The overall assessment of the conceptual model, moreover, indicates strong fit.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی حاجی زاده |
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی -mba، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
محمدرضا زالی | mohammad reza
استادیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
عفت بیگ پور |
استادیار دانشگاه uitm مالزی
نشانی اینترنتی
http://jed.ut.ac.ir/article_53621_3d2bda2c80a8965fb0bcadd51805cfb1.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات