این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۷۵۵-۷۷۱

عنوان فارسی بررسی استعداد کارآفرینی در دانشجویان ورودی و خروجی دانشگاه‌های دولتی (مورد مطالعه: دانشگاه‌های دولتی مازندران)
چکیده فارسی مقاله امروزه اهمیت کارآفرینی در رشد و توسعه جوامع آشکار و نقش دانشگاه‌ها در این زمینه مهم است. در این تحقیق کاربردی، از طریق پژوهش توصیفی- پیمایشی، استعداد کارآفرینی و عوامل مؤثر بر آن در میان دانشجویان کارشناسی در سال اول و آخر بررسی شد. با توجه به جامعه مورد نظر (3422 نفر) 370 نفر نمونه به روش تصادفی ساده با استفاده از جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. پس از بررسی و با استفاده از آزمونt ، همبستگی و معادله ساختاری، داده­ها نشان داد متغیر مشهود هشت‌گانه در سال اول 97 درصد و در سال آخر 96 درصد متغیر نامشهود استعداد کارآفرینی را شامل می‌شود. در دانشجویان سال اول بالاترین رتبه به‌صورت مشترک مربوط به متغیر عملگرایی و رویاپردازی و در دانشجویان سال آخر مربوط به چالش‌طلبی است. بین این دو گروه در ویژگی‌های ریسک‌پذیری، سلاست فکری، عملگرایی و تحمل ابهام اختلاف معنی­داری وجود ندارد، اما در ویژگی‌های کانون کنترل، نیاز به موفقیت، رویاپردازی و چالش‌طلبی اختلاف معنی‌دار است که در دانشجویان سال اول بیشتر دیده می‌شود. درنهایت، استعداد کارآفرینی در دانشجویان سال آخر نسبت به سال اول کمتر بوده است و این کاهش، کم‌‌‌کارآمدی برنامه‌های آموزشی و ضرورت برنامه‌ریزی برای بهبود این ویژگی را بیش از پیش آشکار می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی in Junior and Senior Students of State Universities (Case Study: State Universities of Mazandaran Province)
چکیده انگلیسی مقاله Today, the importance of entrepreneurship and its influence on development of societies is inevitable and the role of universities in this regards is very specific. this study aimed to evaluate the entrepreneurship talent in junior and senior students through descriptive - survey research, are discussed.  According to the target population (n = 3422), by aid of krejcie and Morgan table and random , 370 individuals as samples were selected. The results of T-test and structural equation showed that: The eight variables evident can explain 97% in junior and 96% in senior of intangible variables entrepreneurial talent. The most effective in junior students is activism and visionary item. But in senior students is challenging. There was not significant difference between these two groups in terms of thought fluid, activism, risk-taking, tolerance for ambiguity item but there was significant difference in terms of need for achievement, Internal control, challenge and visionary item and in junior students is more. Finally, the entrepreneurship talent in senior students is less than junior students. This reduces the inefficiency of training programs shows the need for planning to improve these characteristics more and more.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد مهدی مردانشاهی | mohammad mehdi
دکتری علوم تربیتی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

عزیزالله تاجیک اسماعیلی | tajik esmaeili
استادیار دانشگاه تربیت معلم تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)

محمد حسن مبارکی | mohammad hassan
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jed.ut.ac.ir/article_53628_8352e60f94f6a4be4909007f56c78ec7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات