این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۴۰۷-۴۲۵

عنوان فارسی بررسی تأثیر هوش عاطفی بر شایستگی‌های کارآفرینانه دانشجویان رشته‌های کشاورزی (مورد مطالعه: دانشگاه زنجان)
چکیده فارسی مقاله هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر هوش عاطفی بر شایستگی‌های کارآفرینانه دانشجویان رشته‌های کشاورزی در دانشگاه زنجان است. تحقیق حاضر از نظر هدف جزو تحقیقات کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها، جزو تحقیقات توصیفی و از نوع همبستگی به شمار می‌رود. جامعه آماری تحقیق شامل 366 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان است که با توجه به جدول کرجسی و مورگان، 280 نفر از آنان از طریق روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه زنجان تأیید شد. برای تعیین قابلیت اعتماد ابزار تحقیق، پیش‌آزمون انجام شد که مقدار آلفای کرونباخ محاسبه‌شده برای مقیاس‌های اصلی پرسشنامه در حد مناسب در دامنه بین 706/0 تا 872/0 بود. داده‌های گردآوری‌شده با استفاده از تکنیک چند‌متغیره مدلسازی معادلات ساختاری، پردازش شدند. نتایج تحقیق بیانگر آن بود که بیشتر پاسخگویان مورد مطالعه از نظر سطح هوش عاطفی و شایستگی‌های کارآفرینانه در سطوح پایین و متوسط قرار دارند. همچنین بر اساس نتایج تحقیق مشخص شد که هوش عاطفی و مؤلفه‌های آن شامل مهارت‌های درون‌فردی، مهارت‌های بین فردی، سازگاری، مدیریت استرس و خودانگیزی، حدود 35 درصد از واریانس شایستگی‌های کارآفرینانه را تبیین می‌کنند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش کشاورزی، شایستگی‌های کارآفرینانه، هوش عاطفی،

عنوان انگلیسی The Effect of emotional intelligence on students’ entrepreneurship competencies in agricultural majors (Case Study: University of Zanjan)
چکیده انگلیسی مقاله The main purpose of this study was to investigate the effect of emotional intelligence on students' entrepreneurship competencies in agricultural majors of University of Zanjan. This study in terms of purpose is considered as an applied research and in terms of data collection is considered as a descriptive and correlation type study. The population of study was including 366 M.Sc. students in agricultural faculty of University of Zanjan. According to Krejcie and Morgan table, a sample size of 280 was selected using a stratified random sampling method (n=280). The standard questionnaire was used to collect the data. The content validity of the questionnaire was confirmed by a panel of faculty members in University of Zanjan. A pilot study was conducted to establish reliability of the instrument. Cronbach's alpha coefficients for the main scales of questionnaire were at appropriate level (0.706 to 0.872). The data analyzed using Structural Equation Modeling (SEM) multivariate technique. The results showed that the most of respondents were at low and moderate levels in terms of emotional intelligence and entrepreneurship competencies. Also, the results indicated that emotional intelligence and its components including interpersonal skills, intrapersonal skills, adaptability, change management and self-motivation were explained about 35 percent of variances of entrepreneurship competencies. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد بادسار |
استادیار دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه زنجان (Zanjan university)

روح الله رضایی |
دانشیار دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه زنجان (Zanjan university)

نفیسه صلاحی مقدم |
کارشناس ارشد دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه زنجان (Zanjan university)


نشانی اینترنتی http://jed.ut.ac.ir/article_52492_892fb5ce0cdbc5bae96db981f0dc949d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات