این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۷-۲۶

عنوان فارسی هوش مصنوعی و فرصت‌های کسب‌وکار: شناسایی کارکردهای هوش مصنوعی در ایجاد مزیت رقابتی برای کسب‌وکارهای فناور (مطالعه‌ی صنعت بازی‌های رایانه‌ای)
چکیده فارسی مقاله امروزه فناوری‌های نوین، که هوش مصنوعی یکی از مهم­ترین آنها به­شمار می‌آید، نقش برجسته­ای در موفقیت کسب‌وکارها دارند. از این‌رو، این پژوهش به شناسایی کارکردهای این فناوری‌ها در ایجاد مزیت رقابتی برای کسب‌وکارهای فناور می‌پردازد. به این منظور، با بررسی ادبیات، شش دسته کارکرد استخراج شده و سپس بر اساس چارچوب مفهومی به‌دست آمده، نقش این کارکردها در شرکت‌های فعال در صنعت بازی‌های رایانه‌ای را بررسی کرده‌ایم. این تحقیق از نوع توصیفی- پیماشی و بر مبنای پارادایم اثبات­گرایی انجام شده است. شرکت‌های کارآفرین تولیدکننده‌ی بازی‌های رایانه‌ای مستقر در شهر تهران جامعه‌ی آماری ما را در بر می‌گیرد. بر اساس نمونه‌گیری در دسترس در نهایت 28 شرکت به‌عنوان نمونه بررسی شدند. داده‌های تحقیق با استفاده از پرسشنامه جمع­آوری شده و سپس با بهره‌گیری از آزمون‌های میانگین و رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند. نتایج به‌دست آمده، تأثیر تحلیل رفتار مشتریان، کنترل و انجام امور پشتیبانی بر ایجاد مزیت رقابتی را تأیید کرد. همچنین تحلیل رگرسیون تأثیر هوش مصنوعی بر برنامه‌ریزی و مدیریت تولید بر ایجاد مزیت رقابتی در این شرکت‌ها را به‌عنوان بیش‌ترین تاثیر شناسایی کرد. همچنین، ابزار کنترل پرسنل و بعد از آن تحلیل رفتار مشتریان به‌عنوان شاخص‌های پر اهمیت شناسایی شدند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Artificial Intelligence and Business Opportunities: Identifying the Applications of Artificial Intelligence in Creating Competitive Advantages for Technological Firms (Case of Game Industries)
چکیده انگلیسی مقاله New technologies are considered as important sources for entrepreneurial activities due to their vital role in creating and developing the old markets. These technologies are of paramount importance, particularly in high-tech and digital industries. Artificial intelligence (AI) is a U turn in high tech and computer industries. Since this issue has not sufficiently been explored in the existing literature, this research attempts to identify the applications of artificial intelligence in creating competitive advantages for technological firms. Therefore, the authors have found six categories of applications and then used a conceptual model to answer the research main question. The population of the study includes entrepreneurial firms in game industries in Tehran. A convenience sampling method was used and finally 28 firms were selected. The questionnaire was used to gather the data which was analyzed through one sample t-test and regression analysis. The findings show that competitive advantages are influenced by customer behavior, control, and procurement activities. Moreover, the regression analysis reveals that AI has the most influence on competitive advantages, and the second elements were, in sequence, personnel control and customer behavior analysis.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید علیاکبر احمدی | seyed علیاکبر
دانشیار گروه مدیریت دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

محمدرضا دارایی | mohammad reza
دکترای مدیریت منابع انسانی، مرکز تحصیلات تکمیلی پیام نور تهران

آرش سلامزاده |
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات، دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

محمدرضا جعفری | mohammad reza
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ، دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://jed.ut.ac.ir/article_36257_22b1c1bb727bde2186a8700e335e8abd.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات