این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۱۰۵-۱۲۴

عنوان فارسی بررسی تاثیر عوامل محیطی و فرهنگی بر قصد کارآفرینانه‌ی دانشجویان کشاورزی
چکیده فارسی مقاله کارآفرینی نقش کلیدی در توسعه اقتصادی هر کشوری ایفا می‌کند. بر اساس مطالعات انجام شده، "قصد کارآفرینی" یکی از مهم‌ترین پیش بینی کننده‌های رفتار کارآفرینی یک فرد در آینده می‌باشد. پژوهش درباره عواملی که بر قصد کارآفرینی دانشجویان تاثیر می‌گذارد و باعث تشویق آنها به راه‌اندازی کسب‌وکار جدید می‌شود، مورد توجه بسیاری از پژوهشگران بوده است. از جمله عوامل مهم موثر بر قصدکارآفرینی، عوامل فرهنگی و محیطی می‌باشند که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرند. جامعه آماری این تحقیق 200 نفر از دانشجویان چهار دانشکده کشاورزی بودند که در درس کارآفرینی ثبت نام کرده بودند. در جامعه مورد تحقیق، 183 پرسش‌نامه تکمیل و جمع‌آوری شد. برای تحلیل داده‌ها، مدل‌یابی معادلات ساختاری مورد استفاده قرار گرفت. نتایج مطالعه نشان داد که حمایت از طرف خانواده و آشنایان و حمایت دانشگاهی بر قصد کارآفرینی دانشجویان تاثیر مثبت معنادرای دارد. ولیکن نتایج به دست آمده نشان داد که فردگرایی، جمع‌گرایی، حمایت و موانع محیطی درک شده، اثر مستقیم معناداری بر قصدکارآفرینی دانشجویان ندارند. در انتها نیز نتایج حاصله، مورد بحث و مقایسه قرار گرفته و بر اساس آنها، پیشنهادهای کاربردی و مرتبط با ادامه و پیگیری پژوهش‌های مشابه در آینده، ارایه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزش‌های فرهنگی، عوامل محیطی، قصد کارآفرینی، کارآفرینی،

عنوان انگلیسی مل محیطی و فرهنگی بر قصد کارآفرینانه‌ی دانشجویان کشاورزی
چکیده انگلیسی مقاله لیدی در توسعه اقتصادی هر کشوری ایفا می‌کند. بر اساس مطالعات انجام شده، "قصد کارآفرینی" یکی از مهم‌ترین پیش بینی کننده‌های رفتار کارآفرینی یک فرد در آینده می‌باشد. پژوهش درباره عواملی که بر قصد کارآفرینی دانشجویان تاثیر می‌گذارد و باعث تشویق آنها به راه‌اندازی کسب‌وکار جدید می‌شود، مورد توجه بسیاری از پژوهشگران بوده است. از جمله عوامل مهم موثر بر قصدکارآفرینی، عوامل فرهنگی و محیطی می‌باشند که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرند. جامعه آماری این تحقیق 200 نفر از دانشجویان چهار دانشکده کشاورزی بودند که در درس کارآفرینی ثبت نام کرده بودند. در جامعه مورد تحقیق، 183 پرسش‌نامه تکمیل و جمع‌آوری شد. برای تحلیل داده‌ها، مدل‌یابی معادلات ساختاری مورد استفاده قرار گرفت. نتایج مطالعه نشان داد که حمایت از طرف خانواده و آشنایان و حمایت دانشگاهی بر قصد کارآفرینی دانشجویان تاثیر مثبت معنادرای دارد. ولیکن نتایج به دست آمده نشان داد که فردگرایی، جمع‌گرایی، حمایت و موانع محیطی درک شده، اثر مستقیم معناداری بر قصدکارآفرینی دانشجویان ندارند. در انتها نیز نتایج حاصله، مورد بحث و مقایسه قرار گرفته و بر اساس آنها، پیشنهادهای کاربردی و مرتبط با ادامه و پیگیری پژوهش‌های مشابه در آینده، ارایه شده است.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید کریمی |
دانشجوی دکتری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه واگنینگن هلند

هارم بیمنز | هارم بیمنز
دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه واگنینگن هلند

محمد چیذری |
استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

مارتین مولدر | مولدر
استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه واگنینگن هلند


نشانی اینترنتی http://jed.ut.ac.ir/article_29473_2567e81313c1b0b82d937b186dd57aab.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات