این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۳، شماره ۹، صفحات ۳۷-۴۵

عنوان فارسی آثار جهانی‌شدن و تجارت بین‌الملل بر توسعه‌ی کارآفرینی (مطالعه موردی: کشورهای OECD)
چکیده فارسی مقاله با توجه به اهمیت کارآفرینی در فرایند توسعه‌ی دنیای امروزی که در عصر گسترش تجارت بین‌الملل و جهانی‌شدن اقتصادی قرار دارد، ضرورت پرداختن به موضوع‌های مرتبط با کارآفرینی به‌ویژه از جنبه‌های اقتصادی آن احساس می‌شود. از این‌رو در این مطالعه سعی بر این است تا اثرگذاری تجارت بین‌الملل و جهانی‌شدن بر توسعه‌ی کارآفرینی بررسی شود. از آن‌جا که کشورهای OECD از سطح روابط تجاری بالایی برخوردارند و به‌ویژه نقش اساسی را در تکوین مناسبت‌های تجارت جهانی بازی می‌کنند، در این تحقیق به آن‌ها توجه شده است. در این‌باره پاسخ به سوال‌های تحقیق درباره‌ی کشف اثرگذاری روابط تجاری و جهانی‌شدن اقتصادی بر کارآفرینی در کشورهای توسعه‌یافته OECD می‌تواند درس‌هایی را برای کشورهای در حال توسعه و به‌ویژه ایران به‌دنبال داشته باشد تا بتوانند کارآفرینی را توسعه دهند. برای تحقق این هدف یک الگوی اقتصادسنجی تصریح شده و با استفاده از داده‌های پانلی انتخاب شده از کشورهای OECD در بازه زمانی 2005-2000 برآورد شده است. نتایج به‌دست آمده حکایت از آن دارد که توسعه‌ی صادرات و واردات و پدیده‌ی جهانی‌شدن آثار مثبت و معنی‌داری را بر سطح کارآفرینی در کشورهای مورد‌نظر داشته و در نتیجه ایجاد سرریزها و انتقال فناوری با تجارت خارجی، نقش مهمی را در تکوین فرایند کارآفرینی ایفا می‌کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تجارت بین‌الملل، جهانی‌شدن، کارآفرینی، کشورهای OECD،

عنوان انگلیسی هانی‌شدن و تجارت بین‌الملل بر توسعه‌ی کارآفرینی (مطالعه موردی: کشورهای OECD)
چکیده انگلیسی مقاله ه به اهمیت کارآفرینی در فرایند توسعه‌ی دنیای امروزی که در عصر گسترش تجارت بین‌الملل و جهانی‌شدن اقتصادی قرار دارد، ضرورت پرداختن به موضوع‌های مرتبط با کارآفرینی به‌ویژه از جنبه‌های اقتصادی آن احساس می‌شود. از این‌رو در این مطالعه سعی بر این است تا اثرگذاری تجارت بین‌الملل و جهانی‌شدن بر توسعه‌ی کارآفرینی بررسی شود. از آن‌جا که کشورهای OECD از سطح روابط تجاری بالایی برخوردارند و به‌ویژه نقش اساسی را در تکوین مناسبت‌های تجارت جهانی بازی می‌کنند، در این تحقیق به آن‌ها توجه شده است. در این‌باره پاسخ به سوال‌های تحقیق درباره‌ی کشف اثرگذاری روابط تجاری و جهانی‌شدن اقتصادی بر کارآفرینی در کشورهای توسعه‌یافته OECD می‌تواند درس‌هایی را برای کشورهای در حال توسعه و به‌ویژه ایران به‌دنبال داشته باشد تا بتوانند کارآفرینی را توسعه دهند. برای تحقق این هدف یک الگوی اقتصادسنجی تصریح شده و با استفاده از داده‌های پانلی انتخاب شده از کشورهای OECD در بازه زمانی 2005-2000 برآورد شده است. نتایج به‌دست آمده حکایت از آن دارد که توسعه‌ی صادرات و واردات و پدیده‌ی جهانی‌شدن آثار مثبت و معنی‌داری را بر سطح کارآفرینی در کشورهای مورد‌نظر داشته و در نتیجه ایجاد سرریزها و انتقال فناوری با تجارت خارجی، نقش مهمی را در تکوین فرایند کارآفرینی ایفا می‌کنند.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید کمیل طیبی | seyed komail
دانشیار گروه اقتصاد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

مریم فخری |
کارشناس ارشد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://jed.ut.ac.ir/article_22814_fe22718cc1257bc49d586948ea900a56.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات