این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تولید محصولات زراعی و باغی، جلد ۱۱، شماره ۴۲، صفحات ۴۵۱-۴۶۱

عنوان فارسی اثر سیستم های خاک‌ورزی و انواع ماشین‌های کشاورزی بر جرم مخصوص ظاهری، شاخص مخروطی و پایداری ساختمان یک خاک لوم شنی
چکیده فارسی مقاله خاک‌ورزی از جمله عوامل مدیریتی مهمی است که می‌تواند موجب تخریب یا بهبود ساختمان خاک شود. نوع ادوات خاک­ورزی و شکل چرخ ‌ها ی ماشین‌های کشاورزی موجب تغییر ساختمان خاک می‌ شود، لذا یک آزمایش مزرعه‌ای درمرکز تحقیقات کشاورزی همدان روی یک خاک Coarse Loamy Mixed Mesic Calcixerolic Xerocrepts جهت اندازه‌ گیری و بررسی اثرات خاک‌ورزی و تراکم ناشی از تردد چرخ ‌ها بر برخی از خصوصیات فیزیکی خاک انجام شد. تیمارها شامل دو روش خاک‌ورزی با گاوآهن برگردان‌دار و خاک‌ورزی حفاظتی (CP, MP) بود که با استفاده از سه تراکتور رایج در ایران [John Deer (J), Romany (R) and Massey Ferguson(MF)] اجرا شدند. محل تردد و بدون تردد از دیگر تیمارهای مورد بررسی در این تحقیق بودند. آزمایش به‌صورت کرت ‌ها ی خرد شده در قالب طرح بلوک ‌ها ی کامل تصادفی با سه تکرار اجرا گردید. نمونه ‌ها ی خاک در آخر فصل رشد گندم از محل تردد چرخ و محل بدون تردد از چهار لایه برداشت شد و از نظر چگالی ظاهری (BD) ، شاخص مخروطی (CI) و میانگین وزنی قطر خاکدانه‌ها (MWD) مقایسه شدند. اثر هر دو روش خاک‌ورزی در روی BD در هیچ‌کدام از لایه‌ها معنی‌دار نبود، در حالی‌که، با افزایش عمق BD افزایش پیدا کرد. تردد چرخ‌ها موجب افزایش معنی‌دار BD نگردید، ولی با افزایش عمق اثر تراکم کاهش پیدا کرد. خاک‌ورزی حفاظتی به‌طور معمول، پایداری خاکدانه‌ها را افزایش داد که توسط MWD مورد ارزیابی قرار گرفت. شاخص مخروطی روندی مشابه BD داشت، با این تفاوت که به دلیل حساسیت بیشتر CI در محل تردد در تیمار CP بیشتر از MP بود. ولی چنین تفاوتی در محل بدون تردد مشاهده نگردید. هم‌چنین CI در محل تردد نسبت به بدون تردد به‌طور معنی‌داری افزایش یافت. تراکتور جان دیر در دو لایه اول و دوم موجب افزایش معنی‌دار CI نسبت به MF گردید، ولی بین تراکتور R و J تفاوتی مشاهده نگردید. شخم با گاوآهن قلمی MWD را در محل بدون تردد افزایش داد که در لایه چهارم معنی‌دار شد. تردد چرخ ‌ها موجب افزایش معنی‌ دار MWD در لایه دوم گردید و در دیگر لایه‌ها تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. در لایه سوم تراکتور رومانی موجب بهبود ساختمان خاک گردیده و MWD را به‌طور معنی‌داری افزایش داد. به‌طور کلی تراکتور رومانی موجب تخریب کمتر ساختمان خاک شده و روش‌های خاک‌ورزی بعضی از ویژگی‌های فیزیکی خاک را تغییر دادند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Tillage and Tractor Effects on Bulk Density, Cone Index and Structural Stability of a Sandy Loam Soil
چکیده انگلیسی مقاله Tillage is one of the important managing factors that can destroy or improve soil structure. Soil structure is affected by the machines and shape of the wheels. Field experiments were conducted at Hamadan Agricultural Research Station on a coarse loamy mixed mesic Calcixerolic Xerocrepts soil to measure and evaluate the effects of tillage and wheel-induced compaction on selected soil physical properties. Treatments included tillage methods (Moldboard Plow and Chisel Plow, (MP, CP)) performed using three customary tractors in Iran [John Deer (J), Romany (R) and Massey Ferguson ( MF) ]. Traffic zone and non traffic zone were other treatments. A split-plot design with three replications was used in a completely randomized arrangement of treatments. Soil samples were taken at the end of wheat growth season in traffic and non- traffic zone and from four layers and compared for bulk density (BD), cone index (CI), and mean weight diameter (MWD). The influence of both tillage methods on BD in most soil depths was not significant, meanwhile, BD was higher in the deeper layers. Wheel traffic did not affect BD significantly, but its effect decreased by increasing the depth. Commonly, conservation tillage increased structural stability as evaluated by MWD. Cone index illustrated the same trend as for BD, with some variation because of it higher sensitivity, so it was significantly was increased in CP rather than in MP for the traffic zone. Such a difference was not observed in non-traffic zone. The CI was also significantly increased in traffic zone compared with non-traffic zone. J significantly increased CI in two first layer in comparing with MF, but there was not significant difference between J and R. The MWD was increased by chisel plow in non-traffic zone and this increment was significant in fourth soil layer (22.5- 30 cm). Wheel traffic caused the increase of MWD in the second layer and significant difference was not observed in other layers. Overall, R caused less destruction in soil structure and tillage methods changed some of soil physical properties.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین بیات | h. bayat


علی اکبر محبوبی | a a mahbobi


محمدعلی حاج عباسی | m a hajabbasi


محمدرضا مصدقی | m r mosaddeghi



نشانی اینترنتی http://jcpp.iut.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-799&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات