این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۳۲۳-۳۲۴
عنوان فارسی
مقدمهای بر پژوهش عملیاتی
چکیده فارسی مقاله
سخن سردبیر Editorial مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان دوره 18، تیر 1398، 323-324 مقدمهای بر پژوهش عملیاتی An Introduction to Action Research محسن رضائیان[1] M.Rezaeian کرت لوین (1947-1890) Kurt Lewin را بنیانگذار پژوهش عملیاتی Action Research میدانند. کاربردی که وی از پژوهش عملیاتی در نظر داشت عبارت بود از: پاسخگویی به یک مسأله اجتماعی که با مشارکت فعال گروهی از مردم در یک فرآیند یادگیری، به منظور حمایت از تغییرات در نظام اجتماعی آنها و با استفاده از ابزار پژوهش صورت میپذیرد [1]. از همینرو، پژوهش عملیاتی به طور سنتی به عنوان رویکردی به پژوهش در نظر گرفته میشود که بر پایه حل مسأله و بر اساس رابطه یک موکل (Client) و یک پژوهشگر (Researcher) با هدف حل مسأله و تولید دانش مشارکتی رخ میدهد. بنابراین، ایده کلیدی پژوهش عملیات به کارگیری رویکرد علمی برای مطالعه و پیدا نمودن راه حل برای مسائل اجتماعی و سازمانی میباشد که با مشارکت فعال کسانی که این مشکلات را تجربه کردهاند، رخ میدهد [2]. برای پژوهش عملیات، مفاهیم دیگری از جمله پژوهش عملیاتی مشارکتی (Participatory action research)، پژوهش مشارکتی (Participatory research) و پژوهش جامعه مدار مشارکتی (community-based participatory Research) هم در نظر گرفته میشود [2]. معانی که از هر یک از مفاهیم فوق برداشت میشود بسته به نوع مشارکت افراد جامعه در یک پژوهش عملیاتی دارد. برای مثال، در پژوهش عملیاتی مشارکتی، افراد شرکت کننده در مطالعه، خودشان مسئولیت انجام پژوهش را بر عهده میگیرند [1]. در پژوهش عملیاتی به دو ایده توسعه و تغییر بر اساس آموزش به طور همزمان پرداخته میشود. از همینرو، پژوهش عملیاتی با سایر روشهای پژوهشی متفاوت میباشد. از همین رو، در نظامهای سلامت و برای رفع مشکلات موجود میتوان از پژوهشهای عملیاتی بهرهی فراوانی برد [2]. برای مثال، در یک مطالعه با روش پژوهش عملیاتی مشارکتی، محققین دانشگاهی دو مامای جوان بومی را در جنوب شرقی کوئینزلند Queensland استرالیا به عنوان همکار پژوهشگر آموزش دادند. هدف از انجام این مطالعه، بهبود شرایط مادران باردار و نوزادان آنها در میان بومیان استرالیایی ساکن در منطقه بود. نتایج این مطالعه در شش ماهه اول نشان میدهد که دو مامای جوان آموزش دیده موفق شدهاند که تغییرات مثبتی را در مراقبتهای دوران بارداری منطقه تحت پوشش خود ایجاد نمایند. این همه به خاطر آن بود که دو مامای جوان موفق شده بودند تا با برقراری ارتباط مؤثر با بومیان به مسائل و مشکلات آنها در بارداری و پس از آن پی برده و سپس بر پایه دانش ایجاد شده، نسبت به رفع مشکلات موجود تا جای ممکن اقدام نمایند [3]. References [1] Hegney DG, Francis K. Action research: changing nursing practice. Nurs Stand 2015; 3; 29(40): 36-41. [2] Nørgaard LS, Sørensen EW. Action research methodology in clinical pharmacy: how to involve and change. Int J Clin Pharm 2016; 38(3): 739-45. [3] Hickey SD, Maidment SJ, Heinemann KM, Roe YL, Kildea SV. Participatory action research opens doors: Mentoring Indigenous researchers to improve midwifery in urban Australia. Women Birth 2018; 31(4): 263-268. [1]- استاد گروه آموزشی اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات محیط کار، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران تلفن: 31315123-034، دورنگار: 31315123-034، پست الکترونیکی: moeygmr2@yahoo.co.uk، ارکید: 0000-0003-3070-0166
کلیدواژههای فارسی مقاله
پژوهشگر، پژوهش عملیاتی
عنوان انگلیسی
An Introduction to Action Research
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Researcher, Action Research
نویسندگان مقاله
محسن رضائیان | M. Rezaeian
علوم پزشکی رفسنجان
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-280-75&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/38/article-38-1664525.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
سحن سردبیر
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات