این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۳۷۷-۳۹۰

عنوان فارسی طراحی و آزمون الگویی از پیشایندهای علائم اختلالات خوردن در دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان در سال ۱۳۹۶: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: اختلالات خوردن شامل طیف وسیعی از بیماری‌ها همراه با افزایش یا کاهش وزن هستند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این اختلال از اواسط تا اواخر دوره نوجوانی (14 تا 18 سالگی) آغاز می‌گردد و هم‌چنین در جنس مؤنث شیوع بیش‌تری دارد. هدف از پژوهش حاضر، طراحی و آزمون الگویی از پیشایندهای علائم اختلالات خوردن در دانشجویان دختر  مقطع کارشناسی دانشگاه اصفهان در سال 1396 بود. مواد و روش‌ها: در این پژوهش توصیفی، تعداد 497 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری چند مرحله­ای از بین دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه اصفهان در سال 1396 انتخاب شدند و به پنج مقیاس پژوهش پاسخ دادند. در الگوی پیشنهادی پژوهش کمال‌گرایی، باورهای مربوط به خوردن، نگرانی از تصویر بدنی و عزت نفس به عنوان متغیرهای پیشایند در نظر گرفته شد. برای آزمودن الگوی پیشنهادی پژوهش، از روش الگویابی معادلات ساختاری، با به کارگیری روش برآورد حداکثر درست‌نمایی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل‌ها نشان داد که شاخص برازش برای الگوی پژوهش در دامنه قابل قبولی قرار دارد. هم‌چنین این نتایج نشان داد که همه مسیرهای مستقیم در الگوی پژوهش از نظر آماری معنی‌دار می‌باشند (05/0>p). نتایج حاصل از بررسی مسیرهای غیر مستقیم الگو پژوهش نیز از نظر آماری معنی‌دار هستند (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Designing and Testing a Model of the Antecedents of Eating Disorders Symptoms in Female Students of Isfahan University in 2017: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Eating disorders include a range of illnesses associated with weight gain or weight loss. Studies show that this disorder begins in the middle to late adolescence (14-18 years old) and is also more prevalent in female sex. The purpose of this study was designing and testing a model of antecedents of eating disorders symptoms in undergraduate female students of Isfahan University in 2017. Materials and Methods: In this descriptive study, 497 undergraduate female students of Isfahan University in 2017 were selected by multistage sampling method and responded to five research scales. In the research proposed model, eating disorder beliefs, perfectionism, self–esteem and body image concern were considered as the antecedent variables. To test the research conceptual model, structural equation modeling was applied using maximum likelihood estimation method. Results: The results of the analysis showed that the fit indices for the research model were in an acceptable range. Also, these results showed that all direct paths in the research model were statistically significant (p≤0.05). The results of studying the indirect paths of the research model were also statistically significant (p≤0.05). Conclusion: The results showed formation of eating disorder symptoms through cognitive and personality variables in an Iranian sample. Therefore, in preventing and planning for the treatment of these patients, it seems necessary to attend to the set of these factors. Key words: Structural equation modeling, Eating disorders symptoms, Female Students, Isfahan   Funding: This study did not have any funds. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of the Faculty of Humanities at Lorestan University has approved this study[j1] .   How to cite this article: Kazemi Frooshani Z, Mirdricvand F, Ghazanfari F. Designing and Testing a Model of the Antecedents of Eating Disorders Symptoms in Female Students of Isfahan University in 2017: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2019; 18 (4): 377-390. [Farsi]  [j1]کد اخلاق؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زینب کاظمی |
University of Lorestan
دانشگاه لرستان

فضل اله میردریکوند |
University of Lorestan
دانشگاه لرستان

فیروزه غضنفری |
University of Lorestan
دانشگاه لرستان


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3586-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/38/article-38-1664530.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات