این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۲۳۵-۲۵۴

عنوان فارسی طراحی الگوی رهبری سازمانی با استفاده از آموزه های نهج‌البلاغه
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف طراحی الگوی رهبری سازمانی با تأکید بر نهج ‏البلاغه انجام شد. روش تحقیق از نوع ترکیبی و روش‏های تحلیل مضمون‏ و دیمتل بود. ابتدا متن نهج ‏البلاغه، اعم از نامه‏ها و خطبه‏ها و حکمت‏ها، از منظر مفاهیم مرتبط با رهبری، بررسی و تحلیل و 525 مضمون اولیه استخراج شد. سپس با استفاده از تلخیص و مقوله‌بندی به روش کد‏گذاری با تأکید بر مفاهیم مشترک 79 مضمون پایه تحت عنوان شاخص شناسایی شد. در ادامه، با افزایش محدوده دسته‌بندی، 10 مضمون سازمان‌دهنده تحت عنوان مؤلفه و نهایتاً با تکرار آن 3 مضمون فراگیر به عنوان ابعاد رهبری سازمانی، شامل ابعاد اعتقادی و اخلاقی و رفتاری، شناسایی‏ و تبیین شد. سپس، جهت رتبه‌بندی و یافتن ارتباط علّی و معلولی ابعاد استخراج‌شده، از طریق پرسشنامه و مصاحبه با 20 نفر از متخصصان مدیریت اسلامی، از روش کمّی دیمتل استفاده شد که طبق یافته‌های پژوهش بعد اعتقادی را می‏توان متغیر علّی در نظر گرفت. چون بیشترین تأثیرگذاری را بر ابعاد اخلاقی و رفتاری دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بعد اخلاقی، بعد اعتقادی، بعد رفتاری، رهبری سازمانی، نهج البلاغه،

عنوان انگلیسی Designing a Model of Organizational Leadership with the Teachings of Nahj al-Balagha
چکیده انگلیسی مقاله The aim of the research is to design an organizational leadership with Emphasis on Nahj al-Balagha. The research uses mixed method and At first the text of Nahj al-Balagha covering letters, sayings and sermons relating to leadership's concept is reviewed and analyzed (influence, penetration and pattern) after that 525 primary theme has been extracted, Then summarized and categorized using a coding method with a primary emphasis on common concepts 79 common theme was identified as an indicator And In addition, by increasing the range of Categories 10 themed organizer as components and finally by repeating it three great themes as organizational leadership dimensions of faith, morality and behavior were identified. Continues to rank and relationship between cause and effect size obtained through questionnaires and interviews with 20 experts in Islamic Management and used Quantitative Methods DEMATEL, according to research findings faithfulness can be as causal variable consider why the greatest influence on the moral and behavior dimensions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جواد تاجمیر ریاحی |
دکتری مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

علی صفری |
دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

نصرالله شاملی |
استاد گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی https://jomc.ut.ac.ir/article_71705_78ba99f4ced81aec37fbfacf36222a3e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-1666209.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات