این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تولید محصولات زراعی و باغی، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۴۳-۵۲

عنوان فارسی اثر رقابت ناقص بر سود حاصل از تغییر تکنیکی (مطالعه موردی صنعت گوجه فرنگی در استان خراسان)
چکیده فارسی مقاله پژوهش‌های مربوط به‌ سود حاصل‌ از به کارگیری‌ نوآوری‌های‌ مختلف (تغییر تکنیکی‌) عمدتاً در چارچوب‌ بازارهای‌ رقابتی‌ انجام‌ گرفته‌ است. این پژوهش‌ها نشان‌ می‌دهد که‌ چنانچه‌ ساختار بازار مورد بررسی‌ غیر رقابتی‌ باشد، تعیین‌ سود حاصل‌ از تغییر تکنیکی‌ در چارچوب‌ رقابتی‌، تحریف‌ نتایج ‌را برای‌ گروه‌های‌ مختلف‌ در بر خواهد داشت. در همین‌ زمینه، با توجه‌ به‌ ساختار غیر رقابتی‌ بازار خرید گوجه‌فرنگی‌ در استان‌ خراسان‌، میزان‌ سود حاصل‌ از به کارگیری‌ نوآوری‌ بیولوژیک‌ برای‌ کشاورزان‌، تبدیل‌ کنندگان‌ و کل‌ جامعه،‌ با استفاده‌ از روش‌ مازاد اقتصادی‌، محاسبه‌ گردیده‌ است. نتایج‌ پژوهش‌ نشان ‌می‌دهد که‌ در شرایط غیر رقابتی‌ حاکم‌ بر بازار خرید گوجه‌فرنگی‌ خام‌ در استان‌ خراسان‌، به‌ دلیل‌ قدرت‌ بازار تبدیل‌ کنندگان‌ در خرید گوجه‌فرنگی‌ خام‌، سود بالقوه‌ ناشی‌ از به کارگیری‌ ارقام‌ هیبرید، برای‌ کشاورزان‌ و کل‌ جامعه‌ به‌ ترتیب‌ در حدود 58 درصد و 5/12 درصد نسبت‌ به‌ بازار رقابتی‌ کاهش‌ می‌یابد. طبعاً به دلیل‌ ساختار غیر رقابتی‌ بازار خرید گوجه‌فرنگی‌ خام‌ و کاهش‌ سود کشاورزان‌ نسبت‌ به‌ حالت‌ رقابتی‌، انگیزه‌ آنها برای پذیرش‌ نوآوری‌ کاهش‌ پیداخواهد کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effects of Partial Competition on Benefits from Technical Change: Evidence from Tomato Industry in Khorasan Province
چکیده انگلیسی مقاله Studies on benefits from innovations (technical change) have mostly been performed within the framework of competitive markets. These studies indicate that if the market structure under study is not competitive, determination of technical change benefits within a competitive framework may yield distorted or biased results for different groups. Considering the noncompetitive market structure of tomato in Khorasan Province, benefits from applying biological innovation for farmers, processors and the society as a whole were estimated. The results indicate that under noncompetitive conditions in the tomato market in Khorasan Province, and as a result of the processors’ market power in buying tomato, the potential benefits of utilizing hybrid varieties have reduced for both farmers and the society by about 58 and 12.5 percent, respectively. It may naturally be concluded that farmers’ incentives to adopt hybrid varieties are attenuated because of the tomato noncompetitive market.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد مظهری | m mazhari


سعید یزدانی | s yazdani



نشانی اینترنتی http://jcpp.iut.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-463&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات