این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۲۸۵-۲۹۲
عنوان فارسی
تأثیر برنامه آموزشی بر دانش و نگرش دختران دانشآموز نسبت به عوامل خطر و راههای پیشگیری از پوکی استخوان در دبیرستانهای شهر شیراز (گزارش کوتاه)
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: پوکی استخوان یک بیماری مربوط به بالغین است که شروع آن میتواند از دوران کودکی و نوجوانی باشد. علیرغم تأکید بر پیشگیری از پوکی استخوان در بالغین، در این زمینه، برای کودکان و نوجوانان تلاش اندکی صورت گرفته است. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر برنامه آموزشی بر دانش و نگرش دختران دانشآموز نسبت به عوامل خطر و راههای پیشگیری از پوکی استخوان در دبیرستانهای شهر شیراز بود. مواد و روشها: این مطالعه به صورت نیمهتجربی و به روش پیشآزمون- پسآزمون در سال 1384 انجام شد و 537 نفر از دانشآموزان دختر به وسیله نمونهگیری تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. بعد از پیشآزمون، گروه آزمایش در یک برنامه آموزشی که بر اساس الگوی باور بهداشتی طرحریزی شده بود، شرکت کردند. برای جمعآوری اطلاعات در مراحل پیشآزمون و پسآزمون از پرسشنامههای سنجش دانش و نگرش استفاده گردید. میانگین نمرات دانش و نگرش هر گروه به وسیله آزمون t زوج و تغییرات قبل و بعد دو گروه با آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که در کلیه ابعاد مربوط به دانش و نگرش به جز بعد درک منافع مصرف کلسیم، تفاوت معنیداری بین دو گروه وجود دارد (001/0= p ). نتیجهگیری: برنامه پیشگیری اولیه و آموزش بر اساس الگوی باور بهداشتی، در ارتقاء دانش و نگرش دانشآموزان در مورد پیشگیری از این بیماری مؤثر است. واژههای کلیدی: آموزش، دانش، نگرش، پوکی استخوان، الگوی باور بهداشتی
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، دانش، نگرش، پوکی استخوان، الگوی باور بهداشتی
عنوان انگلیسی
Effects of Training Course on the Knowledge and Attitudes Towards Risk Factors and Preventive Methods of Osteoporosis in Female High School Students in Shiraz – Iran: (Short Report)
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives : Osteoporosis is generally a disease of adulthood which may originate during childhood and adolescence. However despite the increasing emphasis on the prevention of osteoporosis among adults, it seems that similar efforts for children and adolescents have been limited. The purpose of this study was to evaluate the effect of training program on knowledge and attitudes towards the risk factors and preventive methods of osteoporosis in female high schools students in Shiraz. Materials and Methods: In this quasi-experimental and pre-post test designed study, 537 female high school students of Shiraz city were selected by a stratified random sampling method and were then randomly divided into control and experimental groups. After pre-test, the experimental group participated in a training program based on the Health Belief Model. The knowledge test and health belief scale were used to obtain data for the pre- and post- tests. Mean score of knowledge and health belief subscales of each group were analyzed by paired t test and the pre- to post-test changes of the two groups were analyzed by independent t test. Results: The results of the study revealed that there were significant differences between the two groups in the all parameters (p=0.001) except for the advantages of calcium consumption. Conclusion : Primary prevention and training programs based on health belief model is effective in promoting student knowledge and attitudes about the prevention of this disease. Key words: Education, Knowledge, Attitudes, Osteoporosis , Health Belief Model Funding : This research was funded by Shiraz University of Medical Sciences. Conflict of Interest: None declared. Ethical approval : The Ethics Committee of Shiraz University of Medical Sciences approved the study . How to cite this article : Pour Namdar Z, Khamarnia M, Razavi Amin M . Effects of Training course on the Knowledge and Attitudes Towards Risk Factors and Preventive Methods of Osteoporosis in Female High School Students in Shiraz – Iran: (Short Report) . J Rafsanjan Univ Med Scie 2012 11(3): 285-92. [Farsi]
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا پورنامدار | z pour namdar
مربی گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)
محمد خمرنیا | m. khamarnia
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
مهدی رضوی امین | m razavi amin
مربی گروه پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-834-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
nursing|
نوع مقاله منتشر شده
6
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات