این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
تولید محصولات زراعی و باغی
، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۷۷-۹۰
عنوان فارسی
تحلیل اقتصادی تولید وبازاریابی انجیر آبی :مطالعه موردی در استان سمنان
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش بررسی اقتصادی تولید و بازاریابی انجیر آبی در شهرستان گرمسار استان سمنان است. استان سمنان دارای بیشترین سطح زیر کشت انجیر آبی در ایران است. در حدود 84 درصد سطح زیر کشت انجیر این استان در شهرستان گرمسار قرار دارد. از این رو، این شهرستان برای پژوهش جاری انتخاب شد. دادههای مورد نیاز در تابستان 1378 از 70 نفر از انجیرکاران شهرستان گرمسار، با تکمیل پرسشنامه، و به روش نمونهگیری تصادفی به دست آمد. از تابع تولید ترانسلوگ برای تعیین رابطه تولید و تحلیل نحوه استفاده از نهادههای تولید استفاده گردید. کارایی فنی انجیرکاران عضو نمونه نیز با تخمین تابع تولید ترانسلوگ مرزی تصادفی محاسبه شد. حاشیههای بازاریابی و کارایی بازاریابی محاسبه، و مسیر بازاریابی انجیر آبی رسم گردید. نتایج پژوهش گویای آن است که انجیرکاران از بیشتر نهادهها در حد منطقی تولید استفاده نمیکنند. تخمین تابع تولید مرزی تصادفی ترانسلوگ نشان داد که تفاوت معنیداری بین کارایی فنی انجیرکاران وجود ندارد. حاشیه خرده فروشی، حاشیه عمده فروشی و حاشیه بازاریابی یک کیلوگرم انجیر تازه به طور متوسط به ترتیب 900، 550 و 1450 ریال محاسبه گردید. کارایی بازاریابی انجیر آبی 151 درصد برآورد شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انجیر آبی ، تابع تولید مرزی تصادفی ترانسلوگ ، کارایی فنی
عنوان انگلیسی
Economic Analysis of Production and Marketing of Fresh Figs: A Case Study in Semnan Province
چکیده انگلیسی مقاله
The main objective of the present study is to investigate the production and marketing of fresh figs in Garmsar Region. Semnan Province has the largest area under fresh figs in Iran. About 84 percent of this area is in Garmsar region, hence, it was selected as the study area. Data were collected by random sampling method through interviews with a sample of 70 fresh fig producers in Garmsar region in summer 1999. The production functions of fresh figs were estimated using translog form for the study region. Technical efficiencies for fresh fig producers were estimated using translog stochastic frontier production function. Results of the current study revealed that farmers are not using some of the inputs optimally. Study of technical efficiency of fresh fig producers did not show the possibility of increasing production by increasing farmers’ technical efficiencies. The average of retail, wholesale and marketing margins of one kilogram of fresh figs were estimated to be 900, 550 and 1450 Rials, respectively. Also, marketing efficiency was calculated as 151%.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جواد ترکمانی | j torkamani
نشانی اینترنتی
http://jcpp.iut.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-44&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات