این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۵۹-۱۷۲

عنوان فارسی مروری بر ابعاد گوناگون دانشکده‌های پزشکی پاسخگو در مقابل اجتماع
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: امروزه، ضرورت بازنگری جدی در برنامه‌های آموزش پزشکی به سمت پاسخگویی در مقابل نیازهای اجتماع، به شکل بسیار گسترده‌ای در سرتاسر دنیا مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به ضرورت طرح این موضوع در آموزش پزشکی کشور، هدف از نگارش این مقاله، تعیین ابعاد دانشکده‌های پزشکی پاسخگو در مقابل اجتماع می‌باشد. مواد و روش‌ها: در مطالعه مروری حاضر، موتورهای جستجوی پاب مد ( http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed )، گوگل اسکولار ( http://scholar.google.com/ ) و های‌وایر ( http://highwire.stanford.edu/ ) با واژگان “school”, “medical”, “accountable”, “socially” مورد جستجو قرار گرفتند. این شیوه جستجو منجر به بازیابی 13 مقاله گردید. همچنین، تلاش شد تا با تغییر در شیوه جستجو و نیز بررسی منابع مورد استفاده در مقالات به دست آمده، مرتبط‌ترین و به‌روزترین مقالات علمی مشخص گردند. یافته‌ها و نتیجه‌گیری: شواهد نشان می‌دهند که دانشکده پزشکی پاسخگو در مقابل اجتماع دانشکده‌‌ای است که در آن ضرورت بازنگری در محتوای آموزشی، پژوهشی و خدمت‌رسانی دانشکده‌های پزشکی با محوریت اولویت‌های مربوط به نیازهای سلامت جامعه تحت پوشش و بر اساس اصول و موازین اخلاقی مورد توجه قرار گرفته است. به علاوه، شیوه گزینش استاد و دانشجو و همچنین ارزشیابی دانشکده‌ها به نحوی صورت می‌پذیرد تا آرمان پاسخگویی در مقابل اجتماع در مرکز توجه قرار گیرد. بحث: پاسخگویی در مقابل نیازهای اجتماع از اولویت‌های اساسی در بازنگری آموزش پزشکی در اطراف و اکناف جهان است. ضروری است تا این آرمان توسط سایر دانشکده‌های علوم سلامت نیز مورد تأیید و استفاده قرار گیرد. واژه‌های کلیدی: اجتماع، پاسخگو، دانشکده‌، پزشکی
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اجتماع، پاسخگو، دانشکده‌، پزشکی

عنوان انگلیسی A Review on the Different Dimensions of Socially Accountable Medical Schools
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives : Nowadays, the necessity of revising medical education programs towards accountability for societies’ needs are extensively considered. Given the necessity of dealing with this issue in the medical education curriculum of our country, Iran, the aim of the present article was to determine the different dimensions of socially accountable medical schools. Materials and Methods : In this review study, the Pubmed (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed), Google scholar (http://scholar.google.com/) and Highwire (http://highwire.stanford.edu/) search engines were searched using “socially”, “accountable”, “medical” and “school” as the keywords. This search strategy retrieved 13 articles. Furthermore, it was tried that by altering the search strategy plus searching the reference lists of the retrieved articles, the most relevant and up-to-date articles were determined. Findings and Discussion : Evidences suggest that a social accountable medical school is a school in which educational, research, health and medical care programs are revised based on the relevant priorities of a society including health requirements and ethical guidelines. Moreover, the selection criteria of academic members and students plus appraisal programs of medical schools are done in a way that accountability in front of society is considered at the center of attention. Conclusion : Accountability in front of the societies' needs is one of the most important priority in revising medical education around the word. It is necessary that this goal is also adopted by other health sciences' schools. Key words : Socially, Accountable, Medical, School Funding : This study did not have any sources of funding. Conflict of interest : The author is the editor-in-chief of the Scientific Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. How to cite this article : Rezaeian M. A Review on the Different Dimensions of Socially Accountable Medical Schools. J Rafsanjan Univ Med Scie 2012 11(2): 159-72. [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Socially, Accountable, Medical, School

نویسندگان مقاله محسن رضاییان | m. rezaeian
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-280-15&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 3
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات