این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۷-۱۴

عنوان فارسی تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی توانمند سازی بر اضطراب مددجویان تراجنسی تحت هورمون تراپی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ملال جنسیتی یا اختلال هویت جنسی یک مشکل روانی پیچیده است و این بیماران به دلیل وجود مسائل جنسیتی و فشارهای وارده به آن ها، بیشتر در معرض خطر مشکلات روانی از جمله اضطراب قرار دارند. مطالعه حاضر با هدف تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی توانمند سازی بر اضطراب مددجویان تراجنسی تحت هورمون تراپی انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی است که با شرکت 87 بیمار تراجنسی در سال 1397 که در مرکز بهزیستی تهران پرونده داشتند، انجام شد. نمونه های پژوهش بر اساس معیارهای ورود به مطالعه و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. پس از توضیح در مورد اهداف و اخذ رضایت کتبی، بیماران به روش طرح بلوک های جایگشتی تصادفی دو درمان با بلوک های چهار تایی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. سپس پرسش نامه های اطلاعات دموگرافیک و سوابق بیماری و اضطراب اشپیل برگر توسط هر دو گروه تکمیل گردید. در گروه مداخله آموزش براساس آموزش مبتنی برالگوی توانمندسازی شامل (درک تهدید، مشکل گشایی ، مشارکت اموزشی و ارزشیابی) انجام شد. سپس به مدت 3 ماه، پیگیری به صورت تماس تلفنی یکبار در هفته انجام شد. در گروه آزمون 3 ماه پس از مداخله و در گروه کنترل نیز 3 ماه پس از پر کردن پرسش نامه اولیه از طریق تکمیل مجدد پرسش نامه ها، نتایج با ستفاده از نرم افزار SPSS ورژن 16 و آزمون های آماری تی مستقل، تی زوجی و آزمون دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 05/0>P معنی دار در نظر گرفته شد. یافته‌ها: بر اساس یافته های پژوهش، قبل از مداخله، دو گروه از نظر جنس (067/0 = P)، سن (999/0 = P)، وضعیت تاهل (999/0 = P)، وضعیت اشتغال و درآمد (409/0 = P)، سطح تحصیلات (457/0 = P)، مدت زمان تشخیص بیماری (341/0 = P)، مدت زمان مصرف داروهای هورمونی (975/0 = P)، نوع داروهای مصرفی (120/0 = P) و سابقه داشتن جراحی تغییر جنسیت (994/0 = P) تفاوت معنادار آماری نداشته و همگن بودند. پس از اجرای مداخله، در میانگین اضطراب آشکار (045/0 = P) تفاوت بین دو گروه از نظر آماری معنادار بود. اما در رابطه با میانگین اضطراب نهان بین دو گروه تفاوت معنادار آماری وجود نداشت (731/0 = P). نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش، آموزش براضطراب آشکار مددجویان تاثیر داشت؛ بنابر این پیشنهاد می شود مداخلات آموزشی توسط پرستاران جهت کاهش اضطراب این بیماران بر اساس الگوی توانمندسازی طراحی و اجرا شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Education based on Empowerment Model on Anxiety among Transsexual Clients undergoing Hormone Therapy
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Gender disorder or sexual dysfunction is a complex psychological problem and these patients are more vulnerable to psychological problems, such as anxiety due to gender issues and pressures on them. The aim of this study was to investigate the effect of empowerment baced education on the anxiety of transgene patients under hormone therapy. Methods: The present study is a randomized clinical trial with 87 transgender patients in 1397 affiliated with the Tehran Welfare Center. The samples were selected based on inclusion. After explaining about goals and obtaining written consent, patients were randomly assigned to two groups of intervention and control. Demographic information questionnaires and Spiel berger's anxiety and history questionnaires were completed by both groups. In the intervention group, educated based on empowerment-based education (perception of threat, problem solving, training participation, and evaluation). For 3 months, follow up was conducted once a week by phone. In the experimental group 3 months after the intervention, and in the control group 3 months after completing the initial questionnaire by completing the questionnaires, the results were analyzed by using SPSS software version 24 and by descriptive ststistics, independent t-test, paired t-test and Fisher's Exact Test. P< 0.05 was considered meaningful. Results: According to the findings, there was no significant difference between the two groups in terms of demographic characteristics and disease records before the intervention (P>0.05). After intervention, it was revealed that there was a significant difference between the two groups in the mean of apparent anxiety (P = 0.045). However, there was no significant difference in the mean of anxiety anxiety between the two groups (P = 0.731). Conclusions: Based on the findings of this study, education had effect on clients' apparent anxiety; so it is suggested that educational nursing interventions should be designed and implemented to reduce the anxiety of these patients based on empowerment model.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم اسدی | Maryam Asadi
Tehran Faculty of Nursing and Midwifery
دانشکده پرستاری و مامایی تهران

فریبا تباری | Fariba Tabari
Tehran Faculty of Nursing and Midwifery
دانشکده پرستاری و مامایی تهران

شیما حقانی | Shima Haghani
Nursing Care Research Center, Iran University Of Medical Science
مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری دانشگاه ایران

فتانه قدیریان | Fataneh Ghadirian
School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, International Network of Integrated Care in Nursing (INICN)
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، شبکه بین المللی مراقبت یکپارچه در پرستاری


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-4497-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/74/article-74-1671175.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پرستاری داخلی جراحی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات