این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
تولید محصولات زراعی و باغی
، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۳۱-۴۲
عنوان فارسی
آلودگی خاک بوسیله سرب حاصل از وسایل نقلیه در محدوده برخی از بزرگراههای ایران
چکیده فارسی مقاله
سرب حاصل از سوخت وسایل نقلیه به عنوان مهمترین و بیشترین منبع آلودهکننده محیط ذکر گردیده است. تحقیق حاضر به منظور بررسی آلودگی خاک به وسیله ذرات سرب خارج شده از اگزوز اتومبیلها در بزرگراههای رشت – انزلی (منطقه انزلی)، کلاچای – رامسر (منطقه رامسر)، تهران – کرج (منطقه کرج) و تهران – اصفهان (منطقه دلیجان) صورت گرفت. در هر بزرگراه راستایی به طول 100 متر عمود بر جاده، در یک یا دو طرف انتخاب گردید و در فواصل و عمقهای مشخص از جاده نمونهبرداری به عمل آمد. نمونههای خاک به آزمایشگاه منتقل شد و بعضی از خصوصیات فیزیکوشیمیایی، و همچنین غلظت سرب کل نمونهها بعداز عصارهگیری، با اسید نیتریک پنج مولار تعیین گردید. نتایج نشان داد که غلظت سرب در حاشیه بزرگراهها، به ویژه در سطح خاک، در مقایسه با غلظت زمینه بسیار بیشتر است، و با افزایش فاصله از جاده به صورت نمایی کاهش مییابد. در مورد عمق خاک (به استثنای یک مورد)، بیشترین غلظت سرب در هر فاصله از جاده، در عمق سطحی خاک (صفر تا پنج سانتیمتر) اندازهگیری شد، که نشاندهنده جذب تثبیت سرب در سطح خاک میباشد. غلظت سرب نمونههای خاک حاشیه جادهها با حجم ترافیک همبستگی مستقیم و خوبی داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Lead-Polluted Soil along Some Iranian Highways
چکیده انگلیسی مقاله
Soil as the third major component of our environment is exposed to different kinds of pollution. Lead has been recognized as a factor in environmental pollution. Pollution of soil and plants along the highways and roads by Pb from automobile exhaust gases has extensively been reported as the most important pollutant source in the environment. This research was carried out to determine the degree of soil pollution along the following highways: Rasht-Anzaly (Anzaly area), Kelachay-Ramsar (Ramsar area), Tehran-Karaj (Karaj area) and Isfahan-Tehran (Delijan area). In each location a transect of 100 meters long, perpendicular to the highway axis, was selected for sampling. Soil samples at different depths were taken from different distances from the highway and analysed for some physical and chemical characteristics and total Ph content by 5M HNO3 extraction. Results indicated that the total Pb content of soil decreased exponentially with distance from the roadside. Total Pb content of soil decreased sharply with depth in all highways except in one area indicating that Pb was retained in the surface soil and that its movement down to the deep soil was slow. Total Pb content of soils was highly and directly related to the traffic volume.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمیدرضا رحمانی | h r rahmani
محمود کلباسی | m. kalbasi
شاپور حاج رسولیها | s. hajrasuliha
نشانی اینترنتی
http://jcpp.iut.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-111&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات