این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
تولید محصولات زراعی و باغی
، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۲۹-۴۵
عنوان فارسی
تحلیل اقتصادی تولید، کارایی فنی و بازاریابی زعفران ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف این مطالعه بررسی تولید و بازاریابی زعفران ایران بود. حدود 99 درصد زعفران ایران در مناطق مختلف استان خراسان تولید میشود. لذا، مطالعه جاری در این استان صورت گرفت. دادههای مورد نیاز از زعفرانکاران شهرستانهای تربت حیدریه، قاینات و گناباد، در پاییز1378، با استفاده از روش نمونهگیری طبقهبندی شده، و با تکمیل 232 پرسشنامه جمعآوری شد. با استفاده از تابع متعالی، توابع تولید مناطق مورد مطالعه برآورد، و نحوه استفاده از نهادهها بررسی گردید. کارایی فنی زعفرانکاران شهرستانهای مختلف با استفاده از تابع مرزی تصادفی متعالی تخمین زده شد. حاشیههای بازاریابی و کارایی بازاریابی محاسبه، و مسیر بازاریابی مناطق مورد مطالعه رسم گردید. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که زعفرانکاران از تعدادی از نهادهها به نحو مناسب استفاده نمیکنند. محاسبه کارایی فنی نمایانگر امکان افزایش کارایی، با کاهش فاصله بین زعفرانکاران دارای کارایی زیاد با دیگر بهرهبرداران بود. حاشیههای عمدهفروشی، خردهفروشی و حاشیه بازاریابی یک کیلوگرم زعفران به ترتیب 483، 410 و 893 هزار ریال محاسبه شد. کارایی بازاریابی زعفران 155 درصد تعیین گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
زعفران، کارایی فنی، حاشیه ها و کارایی بازاریابی
عنوان انگلیسی
Economic Analysis of Production, Technical Efficiency and Marketing of Iranian Saffron
چکیده انگلیسی مقاله
The main objective of the present study was to investigate the production and marketing of Iranian saffron. About 99% of Iranian saffron is produced in Khorasan Province. Therefore, Khorasan was selected for the current study. Data were collected through the stratified random sampling method from 232 saffron producers in Torbat Heidarieh, Ghaenat and Gonabad regions through interviews in fall 1999. The production functions of saffron were estimated by using transcendental forms for the three study regions. Technical efficiencies for saffron producers were estimated using transcendental stochastic frontier production functions. Finally, wholesale, retail and marketing margins as well as marketing efficiency were estimated. The results of the current study revealed that farmers were not using some of the inputs optimally. Study of the technical efficiency of saffron growers indicated that there was a considerable possibility of increasing production by increasing farmers’ efficiencies. The average of wholesale, retail and marketing margins of one kilogram of saffron were estimated to be 483, 410 and 893 thousand Rials, respectively, in the three study regions. Also, marketing efficiency was calculated at 155%. Finally, a marketing channel as a part of marketing strategy was proposed for Iranian saffron.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جواد ترکمانی | j. torkamani
نشانی اینترنتی
http://jcpp.iut.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-99&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات