این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
تولید محصولات زراعی و باغی
، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۲۳-۴۲
عنوان فارسی
انتقال فنآوری و دانش کشاورزی مطالعه موردی : ارتباط بین دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز و ترویج کشاورزی فارس
چکیده فارسی مقاله
از رسالتهای عمده دانشگاهها و به ویژه دانشکدههای کشاورزی، آموزش، پژوهش و ارائه خدمات مورد نیاز جامعه است. مهمترین مصداق ارائه خدمات برای دانشکدههای کشاورزی، نشر و انتقال فنآوری، به وسیله برقراری ارتباط با نهادهای ترویجی است. از طریق این ارتباط پژوهشگران دانشگاهی با مسائل، نیازها، و شرایط کشاورزی جامعه آشنایی بیشتری یافته، از این آگاهیها در امور آموزشی، طراحی و انجام فعالیتهای تحقیقاتی خود بهره میگیرند. از طرف دیگر، جامعه کشاورزی با کمک مروجین، به جدیدترین یافتههای علمی و راهحلهای مناسب برای بهبود کشاورزی خود دست مییابد. لذا، ارتباط بین دانشکدههای کشاورزی، به عنوان یک نهاد آموزشی و تحقیقاتی، با نهاد ترویج کشاورزی همواره مورد تأکید سیاستگزاران امر توسعه کشاورزی، پژوهشگران و اندیشمندان بوده است.در این پژوهش، با بهرهگیری از مدل ارتباطات، چارچوب نظری مناسب تدوین، و سپس با مرور مطالعات پیشین، چهل و هفت عامل مهم در برقراری ارتباط بین پژوهش و ترویج تشخیص داده شد. با یک تحقیق میدانی از نوع توصیفی، نظریات استادان دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز و کارشناسان و مروجین کشاورزی استان فارس نسبت به اهمیت و تأثیر هر یک از عوامل مذکور، در وضعیت فعلی ارتباط بین دو نهاد، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که مهمترین عامل در تقویت ارتباط بین دانشکدههای کشاورزی با ترویج، آشنایی محققین دانشگاه از اوضاع کشاورزی منطقه میباشد. در پایان گزارش، سایر دستاوردهای این پژوهش، همراه با توصیههای عملی برای گسترش و تقویت ارتباط بین دو نهاد، ترویجی و آموزشی - پژوهشی ارائه شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Knowledge and Technology Transfer . A case study: Linkage Between College of Agriculture of Shiraz University and Extension Service in Fars Province
چکیده انگلیسی مقاله
Agricultural colleges have three main objectives: training, research, and offering public services. Transfer and dissemination of agricultural knowledge and technology is the best example of universities’ services. In this regard, agricultural extension has the important role of linking agricultural colleges with agricultural industry. The linkage between extension and agricultural colleges is effective in promoting the two organizations and ultimately enhancing the development of agriculture. Therefore, the significance of this linkage has been emphasized by many program planners as well as researchers. This descriptive research was conducted to analyze the perception of the faculty members at Agricultural College of Shiraz University and the extension agents and specialists of Fars Province. A theoretical framework was developed based on a “communication model”, and forty-seven factors effective in establishing and promoting the linkage between research and extension were recognized. The results revealed that the most important factor in research-extension linkage is “the degree of contact and knowledge of local agricultural affairs by researchers”. The paper concludes by providing recommendations that could be used to strengthen the interaction between research and extension institutions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
غلامحسین زمانی | g h zamani
نشانی اینترنتی
http://jcpp.iut.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-122&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات