این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
علوم پیراپزشکی و توانبخشی
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۲۹-۳۶
عنوان فارسی
تاثیر برخی اختلالات دید دوچشمی و فیلترهای رنگی بر توانایی خواندن کودکان دیسلکسی
چکیده فارسی مقاله
هدف: مطالعه اثر فیلتر های رنگی بر توانایی خواندن دانش آموزان دیسلسکی. روش بررسی: 12 دانش آموز دیسلکسی و 12 دانش آموز نرمال (از نظر سن وجنس یکسان بودند) به مطالعه وارد شدند. معاینات زیر شامل اندازه گیری حدت بینایی، رفرکشن، بررسی هتروفوریا دور و نزدیک، نقطه نزدیک تقارب، نقطه نزدیک تطابق، دید عمق و ذخایر فیوژنی برای شرکت کنندگان انجام شد. توانایی خواندن با استفاده ازفیلترهای رنگی و شفاف مورد بررسی قرار گرفت. فیلترهای رنگی براساس روش Wilkins انتخاب شدند.( X1 تا X16) فیلتری که باعث بهبود توانایی خواندن می شد، یادداشت میشد. یافته ها: کاهش معنی داری در ذخایر فیوژنی در کودکان دیسلکسی در مقایسه با گروه نرمال مشاهده شد. ( شکست Base In : p=0/02، شکست Base Out، ریکاوری Base In و ریکاوری Base Out: p< 0/001) اگرچه سایر عملکرد های بینایی بین دوگروه دیسلکسی و نرمال تفاوت معنی داری را نشان ندادند. توانایی خواندن کلمات دانش آموزان دیسلکسی با فیلترهای رنگی به طور معناداری بهبود یافت (0036/=p). نتیجه گیری: نتایج ما نشان می دهد کهذخایر فیوژنی در دانش آموزان دیسلکسی کاهش می یابد. توانایی خواندن در دانش آموزان دیسلکسی با فیلترهای رنگی به طور قابل توجهی بهبود می یابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دیسلکسی، دید دوچشمی، سیستم مگنوسلولار، فیلترهای رنگی،
عنوان انگلیسی
The Effect of Binocular Disorders and Colored Filters on Reading Ability of Dyslexic Children
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: To study the effect of colored filters on the reading ability in dyslexic children. Methods: A total oftwelve dyslexic children and twelve age and gender matched non-dyslexic children were administered. Following examinations were performed for participants: visual acuity assessment, refraction, evaluating far and near heterophoria, measuring near point of convergence and accommodation, stereopsis, and near fusional reserves. Reading ability was assessed with colored filters and transparent in dyslexic patients. Colored filters were chosen based on Wilkins method (X1 to X16). Filter which improved the reading ability was recorded. Results: Significant reduction in fusional reserves in dyslexic children compared to normal individuals were observed. (Base in Break p=0.02, Base in recovery, Base Out Break and Base Out recovery p< 0.001) However, other visual functions did not differ significantly between the dyslexic and control groups. Colored filters significantly improved word reading ability of dyslexic children. (p=0.0036) Conclusion: Our findings showed a reduction in fusional reserves in dyslexic children. Reading ability significantly increased in dyslexic children using color filters.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
هادی استادی مقدم | H Ostadimoghaddam
Refractive Errors Research Center Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran|Department of Optometry, School of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Iran.
مرکز تحقیقات عیوب انکساری چشم، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران|استاد گروه اپتومتری، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
زهره محمدی | Z Mohammadi
Department of Optometry, School of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Iran.
کارشناس ارشد گروه اپتومتری، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
نگاره یزدانی | N Yazdani
Refractive Errors Research Center Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran|Department of Optometry, School of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Iran.
مرکز تحقیقات عیوب انکساری چشم، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران|دانشجوی دکترای اپتومتری، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
داود سبحانی راد | D Sobhani-Rad
Department of Speech Therapy, School of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Iran
استادیار گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
جواد هرویان شاندیز | J Heravian Shandiz
Refractive Errors Research Center Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran|Department of Optometry, School of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Iran.
مرکز تحقیقات عیوب انکساری چشم، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران|استاد گروه اپتومتری، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
مهدی خبازخوب | M Khabazkhoob
Noor Research Center for Ophthalmic Epidemiology, Noor Eye Hospital, Iran. Department of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Iran.
مرکز تحقیقات چشم پزشکی نور، تهران، تهران، ایران|استادیار گروه اپیدمیولوژی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، تهران، ایران
آسیه احصایی | A Ehsaei
Refractive Errors Research Center Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran|Department of Optometry, School of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Iran.
مرکز تحقیقات عیوب انکساری چشم، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران|استادیار گروه اپتومتری، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سمیرا حسن زاده | S Hasanzadeh
Refractive Errors Research Center Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran|Department of Optometry, School of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Iran.
مرکز تحقیقات عیوب انکساری چشم، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران|دانشجوی دکترای اپتومتری، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
http://jpsr.mums.ac.ir/article_13406.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/304/article-304-1674661.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات