این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
علوم پیراپزشکی و توانبخشی
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۸۷-۹۷
عنوان فارسی
آموزش فعل و تولید جمله در بیمار فارسی زبان مبتلا به زبانپریشی ناروان از طریق رویکرد Action
چکیده فارسی مقاله
هدف: امروزه وجود مشکل بازیابی فعل در افراد زبانپریش ناروان اثبات شده است. بنابراین هدف مطالعه حاضر، بررسی تاثیر برنامه درمانی ACTION روی بازیابی افعال لازم و متعدی یک فرد فارسی زبان مبتلا به زبانپریشی ناروان است. گزارش موردی: این مطالعه گزارش موردی، شامل 4 بخش است: 1) ارزیابیهای قبل از درمان (آزمون زبانپریشی فارسی، آزمون نامیدن افعال و گفتار خودانگیخته) 2) خطپایه 3) چهار مرحله درمانی (نامیدن فعل، تکمیل جمله از طریق افعال لازم و متعدی، ساخت جمله برای همان افعال) 4) ارزیابی های بعد از درمان (تکرار ارزیابی های قبل از درمان). نتایج به دست آمده در این مطالعه از طریق آماره C، نمودار چشمی و درصد بهبودی گزارش شد. نتیجه گیری: نتایج نشان میدهد که به جز درمان مرحله دوم، درمان های مرحله اول و سوم در سطح معناداری (0/05>p) روی بهبودی افعال لازم آموزش داده نشده تأثیر داشت. تنها درمان مرحله سوم باعث بهبود تکمیل جمله با افعال متعدی آموزش داده نشده گردید. علاوه بر این ساخت جمله با افعال آموزش داده نشده و تکمیل و ساخت جمله از طریق افعال لازم و متعدی آموزش داده شده نیز بهبود یافت. بیشترین میزان بهبودی به تکلیف ساخت جمله از طریق افعال متعدی آموزش داده نشده و آموزش داده شده و کمترین میزان به تکمیل جمله با افعال لازم آموزش داده نشده بود. این رویکرد درمانی برای درمان مشکل بازیابی فعل بیماران زبانپریش فارسی زبان مؤثر است و منجر به تعمیم درمان به افعال آموزش داده نشده می گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش فعل، برنامه ACTION، آفازی ناروان، زبان فارسی،
عنوان انگلیسی
The Verb Training and Sentence Production in Persian Language Patient with Non-Fluent Aphasia by Action Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: The current study investigated the verb retrieval problems in people with non-fluent aphasia. Therefore, the aim of this study is to investigate the effect of ACTION plan on transitive and intransitive verbs retrieval in a Persian language person with non-fluent aphasia. Case report: This case report study, including 4 distinct parts: 1) pre-treatment evaluations (Persian Test of aphasia, Persian test of verb-naming and spontaneous speech). 2) six sessions of baseline 3) four phases of treatment for 12 weeks (First, verb naming, phase two and three, including the completion of the transitive and intransitive taught verbs, phase fourth is construction sentence for two and three phases) 4) post-treatment evaluations (Repeat evaluations before the treatment). The results obtained in this study through C statistics, visual diagram and percent recovery were reported. Conclusions: The results show that except the second stage of the treatment, first and second treatments were different with significance level of (p< 0.05), the recovery had effect on untrained intransitive verbs. Recovery was the only after at the third phase for the untrained transitive verbs. In addition sentence construction with untrained verbs with completion and construction of trained transitive and intransitive verbs also significantly improved. The greatest improvement was for the sentence construction assignment through trained and untrained transitive verbs and lowest was for completion sentence by intransitive verbs. It can be concluded that this therapeutic approach for the treatment verb retrieval of Persian language patients with non-fluent aphasia is useful.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سارا دلفانی | S Delfani
Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
شهرام هادوی آبدبوچالی | Sh Hadavi
Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation,Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
شکوفه رئیسی اردلی | Sh Reisi
Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
آذر مهری | A Mehri
Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استادیار گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jpsr.mums.ac.ir/article_13412.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/304/article-304-1674667.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
گزارش مورد
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات