این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۶۵-۷۰

عنوان فارسی نظرات پزشکان عمومی رفسنجان درباره کیفیت برگزاری و روش‌های تدریس و اجرای برنامه‌های آموزش مداوم
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف : آموزش مداوم جهت حفظ و ارتقای سطح دانش و مهارت‌های جامعه پزشکی انجام می‌شود و ارزیابی کیفیت برگزاری آن به منظور رفع نواقص احتمالی ضروری است. مطالعه حاضر به منظور ارزیابی کیفیت برگزاری، تعیین روش‌های مناسب تدریس و اجرای برنامه‌ها در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام گرفت. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی‌- مقطعی تمامی پزشکان عمومی شرکت‌کننده در برنامه‌های آموزش مداوم (186 نفر) در سال 1387 به صورت سرشماری انتخاب شدند. جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از پرسش‌نامه‌ای مشتمل بر مشخصات فردی و 33 سؤال در مورد کیفیت برگزاری، روش‌های مناسب تدریس و اجرای برنامه‌های آموزش مداوم صورت گرفت. سؤالات بر اساس مقیاس پنج درجه‌ای لیکرت تنظیم گردیدند. یافته‌ها: میزان پاسخگویی به پرسش‌نامه‌ها 1/87% بود. میانگین سنی و سابقه طبابت پزشکان به ترتیب 9/8 ± 37 و 2/8±4/8 سال به دست آمد و 6/58% از نمونه‌ها مرد بودند. رضایت 6/30% از شرکت‌کنندگان از کیفیت برگزاری برنامه‌ها مطلوب بود و 4/69% رضایت متوسط داشتند. سه روش مناسب تدریس به ترتیب شامل سخنرانی همراه با نمایش فیلم، کارگاه آموزشی و سخنرانی همراه با پرسش و پاسخ بود. سه روش مناسب اجرای برنامه به ترتیب برنامه‌ آموزش مدون، نمایش فیلم آموزشی و مطالعه کتاب‌ها و مجلات آموزشی دارای امتیاز بود. تفاوت معنی‌داری بین پزشکان زن و مرد از نظر رضایت‌مندی، روش‌های تدریس و اجرا وجود نداشت. نتیجه‌گیری: اکثر پزشکان از کیفیت برگزاری برنامه‌های آموزش مداوم در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان رضایت متوسط داشتند، بنابراین برای بهبود آن ضروری است که موضوعات برنامه در راستای نیازهای بهداشتی جامعه، حل مشکلات حرفه‌ای و حاوی مطالب جدید علمی باشد. واژه‌های کلیدی: آموزش مداوم، پزشک عمومی، روش‌های تدریس، ارزشیابی برنامه
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مداوم، پزشک عمومی، روش‌های تدریس، ارزشیابی برنامه

عنوان انگلیسی The Viewpoints of General Practitioners of Rafsanjan Towards the Performance Quality and Methods of Teaching and Accomplishment of Continuing Education Programs: A Short Report
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Continuing education (CE) is accomplished for maintaining and promoting the levels of knowledge and skills of medical society. Therefore performance quality evaluation of this program is necessary to eliminate the possible imperfections. The aim of this study was to evaluate the quality of performance and to determine suitable methods of teachings, and accomplishment of CE programs in Rafsanjan University of Medical Sciences. Materials and Methods: This descriptive study was carried out on all general practitioners (186) who participated in CE programs in 2008. The data was collected by a questionnaire containing demographic information along with 33 questions about the quality of performance and suitable methods of teaching according to 5-point Likert scale. Results: The response rate to the questionnaires was 87.1%. Mean of age and duration of medical practice were 37 ± 8.9 and 8.4 ± 8.2 years, respectively. Fifty eight point six percent of the respondents were male. Thirty point six percent of the participants had desired satisfactions from performance quality of program, and 69.4% had moderate satistaction. The three preferred teaching methods included lecture along with showing films, educational workshop, and lecture along with question and answer respectively. The three most preferred accomplishment methods were codified education, showing educational films and studing educational textbooks and scientific journals respectively. There was no significant difference between female and male general practitioners regarding the satisfaction, teaching and preference methods. Conclusion: The majority of general practitioners had moderate satisfaction with the quality of performance of CE programs in Rafsanjan University of Medical Sciences. Therefore, it is necessary to improve the subjects of CE based on community health needs, new scientific themes and professional problem solving. Key words: Continuing Education, General Practitioner, Teaching Methods, Program Evaluation Funding: This research was funded by Rafsanjan University of Medical Sciences. Conflict of interest: The authors are among editorial board or editorial staff of JRUMS. Ethical approval: The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مصطفی صادقی | m. sadeghi
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

حمید بخشی | h. bakhshi
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-345-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 6
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات