این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۱۳۷-۱۴۴

عنوان فارسی هنجاریابی مقیاس رشدی- حرکتی پی‌بادی (PDMS) در دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: رشد حرکتی بخشی از فرایند تکامل است که بواسطه آن کودک، ابتدا بر بدن خود کنترل می‌یابد و سپس از این کنترل برای تعامل با محیط و دستکاری پیرامونش استفاده می‌کند. هدف از این مطالعه هنجاریابی مقیاس رشدی- حرکتی پی بادی (PDMS) در دانش آموزان پایه تحصیلی اول ابتدایی شهر تهران می‌باشد. مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی روی 180 دانش‌آموز 83-72 ماهه (90 پسر و 90 دختر) شهر تهران صورت گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، مقیاس رشدی- حرکتی پی‌بادی ‌بود و برای انتخاب نمونه آماری مورد نیاز از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان می‌دهد میانگین بهره رشد حرکتی درشت در دانش‌آموزان پسر و دختر به ترتیب 50/120 و 40/120 و میانگین بهره رشد حرکتی ظریف در دانش‌آموزان پسر و دختر به ترتیب 6/12 و 6/12می‌باشد. در میزان بهره رشدی حرکتی و میانگین سن حرکتی کل در دو گروه دختر و پسر تفاوت معنی‌داری دیده نشد(05/0>p). بین دانش‌آموزان مناطق مختلف در زمینه بهره رشد حرکتی ظریف، میانگین سن حرکتی ظریف و میانگین سن حرکتی کل اختلاف معنی‌داری وجود دارد (05/0>p). هم‌چنین ارتباط معنی‌داری بین میانگین سن حرکتی با بهره رشد حرکتی وجود دارد (01/0>p). نتیجه‌گیری: مقیاس رشدی- حرکتی پی‌بادی از پایائی و اعتبار لازم برخوردار است و می‌تواند به‌ عنوان مقیاسی جهت ارزیابی، مداخله و درمان مورد استفاده قرار گیرد. کودکانی که مهارت‌های حرکتی بهتری دارند از بهره رشد حرکتی بالاتری برخوردار هستند. واژه‌های کلیدی: مقیاس رشد حرکتی پی‌بادی، مهارت‌های حرکتی، بهره رشد حرکتی
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Standardized of Peabody Developmental Motor Scale (PDMS) in First Grade Elementary School Children in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Motor development is considered as a part of the process of growth and development in which the child, firstly gains control over his own body function, and then utilizes it for interaction and manipulation with the environment. The aim of this study was to standardize of Peabody Developmental Motor Scale (PDMS) in normal children aged 72 to 83 months living in Tehran. Materials and Methods: This cross–sectional study was performed on 180 normal students (90 male, 90 female) and data was collected by PDMS. Results: The results of this study demonstrated that the mean of Developmental Motor Queition Gross (DMQG) for male was 120.5 and for female was 120.40 and the Developmental Motor Queition Fine (DMQF) for male was 125.69 and for females was 126.66, respectively. There was not significant difference between male and female in DMQ and Mean Motor Age Equivalent (MMAE) (p< 0.05). There was significant difference between DMQF and AEFM (p< 0.05) and also between mean Age Equivalent Fine Motor (AEFM) and MMAE (p< 0.05) of children living in different parts of Tehran. There was also significant association between MMAE and DMQ (p< 0.01). Conclusion: PDMS can be used as a reliable and valid instrument for assessing any intervention and treatment of motor skills in children. Children with better motor skills have higher score of DMQ. Key words: Peabody Developmental Motor Scale, Motor Skills, Developmental Motor Queition Funding: This research was funded by the University of Welfare and Rehabilitation. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of the University of Welfare and Rehabilitation was approved the study.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید دالوند | h. dalvand
- msc of occupational therapy, dept. of occupational therapy, university of welfare and rehabilitation, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

لیلا دهقان | l. dehghan
- master of occupational therapy, dept. of occupational therapy, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

علیرضا شمس الدینی | a r shamsoddini
master of occupational therapy, dept. of physical medicine and rehabilitation, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله عج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)

دکتر محمدتقی جغتایی | m t joghataei
professor, dept. of anatomy, iran university of medical sciences, tehran,
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

دکتر علی حسین سازمند | a h sazmand
associate professor, dept. of occupational therapy, university of welfare and rehabilitation, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

دکتر آوات فیضی | a. feizi
- assistant professor, dept. of epidemiology, university of welfare and rehabilitation, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-389-115&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات