این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
جامعه شناسی تاریخی
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۳۳-۶۶
عنوان فارسی
بازنمایی جوان در سینمای عامهپسند: مقایسۀ تطبیقی دو دورۀ اصلاحات و اصولگرایی
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی این مقاله، مطالعۀ نحوۀ بازنمایی جوان در سینمای عامهپسند ایران از راه مقایسۀ تطبیقی فیلمهای برگزیده در دو دورۀ اصلاحات (1376- 1384) و اصولگرایی (1384- 1389) است. به این منظور، با بهرهگیری از نظریۀ بازنمایی هبدیج و مفاهیم مرتبط در حوزۀ مطالعات جوانان، نظیر «بازنمایی بهمثابۀ دردسر» و «بازنمایی بهمثابۀ خوشگذرانی»، سه فیلم از دورۀ اصلاحات («زیر پوست شهر»، «پارتی» و «من ترانه 15 سال دارم») و سه فیلم از دورۀ اصولگرایی («دایرۀ زنگی»، «دربارۀ الی...» و «تسویهحساب») برگزیده و به این موضوع پرداخته شده است که آیا در بازنمایی جوان در فیلمهای این دو دوره، تفاوتی وجود دارد یا خیر. مطالعۀ این فیلمها براساس دو الگوی سلبی و کادوری برای تحلیل رمزگان فنی، و الگوی روایی و نشانهشناسی بارت برای تحلیل نشانهشناسی پیریزی شده است. پس از مطالعۀ فیلمها و بررسی جداگانه هریک از آنها، این نتیجه بهدست آمد که فیلمهای عامهپسندِ ساختهشده در این دو دوره، تصویری متفاوت از جوان را بازنمایی میکنند. در هریک از این دو دوره، ارجاعاتی حتی متناقض به جوان بهچشم میخورد. در دورۀ اصلاحات، جوان با مفاهیمی مانند «پایبندی به ساختار»، «امید به آینده»، «خودباوری»، «جسارت»، «مسئولیتپذیری»، «آرمانگرایی»، «قانونمداری» و «دموکراسی و آزادیخواهی» نشان داده شده است؛ اما در دورۀ اصولگرایی بهصورتی «ساختارشکن»، «خودابراز»، «بیهویت»، «مبارز ضداجتماعی»، «درگیر بین سنت و مدرنیته»، «قانونگریز» و «خطرپذیر» بازنمایی شده است. بنابراین، نوعی هراس رسانهای درمورد بازنمایی جوان در دورۀ اصولگرایی در سینمای عامهپسند بهوجود آمده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Youth Representation in Popular Cinema (Comparative Study of Two Periods of Reform and Fundamentalism)
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this paper is to understand youth representation in popular cinema after the Islamic Revolution with comparison of two periods of reform (1997 - 2005) and fundamentalism (2005 – 2010). To achieve this goal, the advent of cinema, popular cinema and cinema as a mass communication has been studied. In the following, the theories of representation, semiotic, Stuart Hall's coding theory, and theories of young people would be discussed. Finally, a conceptual framework is presented based on the representation theory and Hebdige's view about the representation of youth. Semiotics is the method of the present paper that is based on Selby and Cowberry’s patterns for analysis of the technical codes, and the patterns validity and semiotics of Barth for analysis of cultural codes. By focusing on these patterns, the three movies from Reform period (Under the City's Skin & Party & Me, Taraneh, I Am Taraneh, I Am Fifteen Years Old) and three movies from Fundamentalism period (Tambourine & About Elly & Pay Back) have been chosen purposefully to be studied and analyzed. In addition, at the end of every chosen scene from these movies, we explain for more understanding by using the considerate codes of Fiske. The results indicated that popular films (the movies with top selling) at these two periods are representing the different vision of young people. In each of these two periods, the conflicting references have been seen to word the young people. At the Reform period, young people have been shown by some concepts like "adherence to the structure", "hope for the future", "self-confidentce", "audacity", "accountability", "idealism", "law-abiding", and "democracy and freedom". In opposite, at the Fundamentalism period, young people have been represented as "anarchist", "show-off", "no Identity", "antisocial", "confused between tradition and Modernity", "lawbreaker", and "risk-taker". Therefore, we can say that about the representation of young people at the Fundamentalism period, kinds of media panic in the popular cinema have been exposed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
هادی خانیکی |
دانشیار علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
سمانه ابوی |
کارشناس ارشد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://jhs.modares.ac.ir/article_11354_c832cea5be951bf91ea4ced520f6de07.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات