این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی تاریخی، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۳۵-۶۰

عنوان فارسی رابطه بین میزان اعتماد اجتماعی و سلامت روانی (مطالعه موردی: معلمان شهرستان تیران و کرون)
چکیده فارسی مقاله اعتماد یکی از مؤلفه‌های تأثیر‌گذار بر سلامت افراد جامعه است. تأمین سلامت گروه‌های مختلف جامعه، یکی از مسائل اساسی هر کشوری به‌شمار می‌آید. اما شخصیت و تعادل روانی معلمان بیش از سایر طبقات اجتماعی موردتوجه و با‌اهمیت است. مطالعۀ حاضر، پژوهشی مقطعی و کاربردی است و با روش پیمایش، میان معلمان سه دورۀ (ابتدایی، راهنمایی و متوسطه) شاغل در شهرستان تیران و کرون در سال 1390 انجام شده است. به‌علت گستردگی و پراکندگی منطقه، جهت تعیین حجم نمونۀ موردنظر، از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای استفاده شده است. در این نمونه‌گیری، 240 نفر از معلمان منطقه مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. داده‌ها با استفاده از ابزار پرسش‌نامه جمع‌آوری، و به کمک نرم‌افزارهای SPSS و لیزرل تحلیل شده است. یافته‌های تحقیق بیانگر این است که بین میزان سلامت روان زنان و مردان، افراد مجرد و متأهل و همچنین معلمان مشغول به خدمت در شهر و روستا تفاوت معنا‌داری وجود ندارد. از سوی دیگر، بین میزان سلامت روان با ابعاد مختلف اعتماد اجتماعی رابطۀ مستقیم و معنا‌داری وجود دارد؛ به‌عبارت دیگر با زیادشدن میزان اعتماد اجتماعی، میزان سلامت روانی افزایش پیدا می‌کند. نتایج این تحقیق همسو با نظریات اندیشمندانی همچون پاتنام، ویلکینسون و کاواچی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی An Analysis on the Relationship between Teachers’ Social Trust and Mental Health
چکیده انگلیسی مقاله Trust is one of the effective cases on the person’s health and providing this health for all kinds of people is one of the basic issues in any society. On the other hand, teachers’ personality as well as their mental and psychological balance are more important than those of the other kinds of people in the society. The present study is an applied and cross-sectional research done by using a survey among different Tiranian teachers in different schools (elementary, guidance and secondary) in 2011.There were 240 people participating in this research. Because of the scattering of research people in various areas, we used multi-stage cluster samples to determine the volume. Also the data were collected by using questionnaires and analyzed by using Lisrel and SPSS softwares. The findings indicated that there was no significant difference between women and men, married and single people and teachers’ mental health rate. On the other hand, there was a direct significant relationship between mental health and various dimensions of social trust. In other words, the more social trust, the more mental and psychological health. These findings are in agreement whit the ideas such thinkers as Putnam, Wilkinson, and Kavachy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social trust, Social capital, Teachers’ mental health

نویسندگان مقاله محمد نوریان نجف آبادی | noorian najafabadi
کارشناس ارشد جامعه شناسی

نرجس جهانگیر |
کارشناس ارشد جامعه شناسی و دبیر آموزش و پرورش شهرستان تیران و کرون


نشانی اینترنتی http://jhs.modares.ac.ir/article_5239_bd2abe1436d1ff364cbabea62b268fee.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات