این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی تاریخی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۸۱-۱۰۸

عنوان فارسی رابطه عمل در حوزۀ عمومی و میزان تجربۀ حسّ شرم به‌مثابۀ اخلاق اجتماعی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله حوزه عمومی و اخلاق اجتماعی، دو محور بحث در جامعه‌شناسی است. فرضیه اصلی پژوهش این است که عمل در حوزه عمومی عاملی تأثیرگذار بر افزایش میزان تجربه حسّ شرم به‌مثابه اخلاق اجتماعی است. در بررسی رابطه این دو، از نظریه حوزه عمومی هانا آرنت و ارزیابی بازتابی موریس روزنبرگ استفاده شده است. مدل درنظر گرفته‌شده در این پژوهش شامل متغیرهای آزادی‌باوری، کثرت‌گرایی، خودافشاگری خصوصی و خودافشاگری عمومی است که به‌عنوان متغیرهای تأثیرگذار بر میزان تجربه حسّ شرم به‌مثابه اخلاق اجتماعی دخالت داده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تهران در نیم‌سال دوم 88-89 است. چهارصد نفر از این دانشجویان به ‌روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای با حجم متناسب برای پاسخ‌گویی انتخاب شده‌اند. داده‌های پژوهش با استفاده از روش پیمایش و پرسش‌نامه جمع‌آوری شده است. نتایج تحلیل‌های آماری نشان می‌دهد متغیرهای خودافشاگری عمومی، آزادی‌باوری، کثرت‌گرایی و متغیرهای زمینه‌ایِ جنسیت و مقطع تحصیلی بر میزان تجربه حسّ شرم تأثیر معنادار دارند؛ ولی تأثیر متغیر خودافشاگری خصوصی به‌ لحاظ آماری مورد تأیید قرار نگرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حوزه عمومی، عمل، خودافشاگری، تجربه حسّ شرم، اخلاق اجتماعی،

عنوان انگلیسی The Relationship between Action in Public Sphere and Experience of Shame as Social Ethics
چکیده انگلیسی مقاله Public sphere and social ethics are always among the basic topics of sociology discussions. The main hypothesis of this study is that «action in the public sphere» is an effective factor on increasing the experience of shame as social ethics. For examining the relationship between these two, Hannah Arendt's «Public sphere theory» and Morris Rosenberg's «Reflective evaluation» principles were used. The model considered in this study includes freedom belief, plurality, private self-disclosure and public self-disclosure, which are participated as effective variables (in two forms: directed and indirected) on the experience of shame. Statistical population of this study includes the students of Tehran University at undergraduate, graduate and PhD degrees. 400 of them were selected by quota sampling for responding using proportional size method. The required data were collected using survey and questionnaire methods. The results of statistical analysis showed that students' public self-disclosure, freedom belief, plurality, gender and education degree have significant impacts on the experience of shame as social ethics. Only the significant effect of private self-disclosure was not confirmed statistically.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرضیه موسوی خامنه | mousavi khameneh
تهران، دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

علی رجبلو |
تهران، دانشگاه الزهرا،دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

لیلا علوی |
زنجان، شهرک گلشهرکاظمیه، فاز2، پلاک 2789


نشانی اینترنتی http://jhs.modares.ac.ir/article_5230_debecafbdf88fd3b68dc118d24243699.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات