این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
جامعه شناسی هنر و ادبیات
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۱۰۱-۱۱۸
عنوان فارسی
بررسی ذائقه سینمایی شهروندان (مطالعه موردی: شهر مشهد
چکیده فارسی مقاله
در بین ابعاد مختلف مصرف فرهنگی، مصرف سینما جزو بکرترین زمینههای پژوهشی در عرصه جامعهشناسی هنر است. مطالعه حاضر در پی بررسی وضعیت ذائقه سینمایی شهروندان است. این پژوهش با روش پیمایشی، با استفاده از ابزار پرسشنامه، و به شیوه نمونهگیریِ خوشهایِ چندمرحلهای در بین 410 نفر از شهروندان شهر مشهد انجام گرفته است. یافتهها نشان میدهد میانگین تماشای فیلم سینمایی در بین شهروندان پنج ساعت و نُه دقیقه در هفته است. میانگین ارزش هنری ذائقه سینمایی 5/69 درصد افراد در حد متوسط و پایینتر از متوسط است. نتایج پژوهش نشان میدهد اولاً، استقبال زیاد تماشاگران از یک فیلم یا کارگردان حتماً نشاندهنده ارزش هنری بالای آن فیلم یا کارگردان نیست؛ ثانیاً، اعمال ممیّزی برای بعضی از فیلمها و توقیف برخی از آنها حتماً موجب استقبال کم تماشاگران نمیشود؛ ثالثاً، در استقبال تماشاگران از یک فیلم یا فروش آن در گیشه عوامل دیگری نیز، غیر از ارزش هنری آنها، مؤثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزش هنری، تماشاگر، ذائقه سینمایی، فیلم، فیلمساز،
عنوان انگلیسی
A Review of the Cinematic Tastes of Citizens: Case Study: Mashhad City
چکیده انگلیسی مقاله
Among the various aspects of cultural consumption, consumption of cinema is one of the most pristine areas of research in the sociology of art. The present study aims to review the status of cinematic taste of citizens. Research have been done using survey method, questionnaires and multi-stage cluster sampling method among 410 citizens of Mashhad. Findings show that average of watching movies among citizens is five hours and nine minutes per week. Artistic values of cinematic tastes average for 69/5% of people are in intermediate level or lower. The results indicate: First, the high interest of viewers from a movie or a director is not necessarily indicative of its high artistic value. Second, audit and banned for some films should not cause high interest of viewers. Third, other factors except artistic value are effective on high interest of viewers from a movie or sell it at the cinema box office.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
artistic value, cinematic tastes, film, filmmaker, viewers
نویسندگان مقاله
مهرداد کاظمیان |
کارشناس امور پژوهشی دانشگاه فرهنگیان بجنورد کارشناسارشد جامعه شناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)
قربانعلی ابراهیمی |
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
زهرا همتی |
دانشجوی دکتری آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
نشانی اینترنتی
http://jsal.ut.ac.ir/article_55768_e226e4f7e3389723967293460bbe415a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات