این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی هنر و ادبیات، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۱۱۹-۱۴۰

عنوان فارسی تحلیل کیفی موسیقی مردم‌پسند و برساخت سرمایه اجتماعی
چکیده فارسی مقاله موسیقی مردم‌پسند کارکرد‏های گوناگونی در مناسبات اجتماعی دارد. در این پژوهش سعی شده به این پرسش اساسی پاسخ داده شود که آیا موسیقی مردم‌پسند باعث ایجاد و افزایش و گسترش سرمایه اجتماعی می‌شود؟ و از طریق چه سازوکارهایی به تولید سرمایه اجتماعی منجر می‌شود؟ روش این پژوهش از نوع کیفی است و از استراتژی نظریه زمینه‏ای (گراندد تئوری) استفاده شده است. داده‌ها از طریق مصاحبه کیفی عمیق با هجده دانشجو از دانشجویان دانشگاه پیام نور پیرانشهر به شیوه نمونه‌گیری نظری و هدفمند جمع‌آوری شد. پس از انجام‌دادنِ این تعداد مصاحبه، انتخاب نمونه و جمع‌آوری داده‌ها تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. نتایج پژوهش نشان داد شکل‌گیری تصویر ذهنی مثبت افراد از جهان، به سببِ مصرف موسیقی مردم‌پسند، به منزله سرمایه‌ای مهم، نقش مثبتی در مناسبات اجتماعی ایفا می‌کند. همچنین، موسیقی مردم‌پسند، به منزله منبعِ حمایت اجتماعی و اعتمادسازی، از طریق تلطیفِ فضای خانوادگی، ایجاد و گسترش آشتی اجتماعی، و نیز بالابردن آستانه صبر و تحمل اجتماعی افرادْ تأثیر بسزایی در ایجاد سرمایه اجتماعی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرمایه اجتماعی، گراندد تئوری، موسیقی مردم‌پسند،

عنوان انگلیسی Qualitative Analysis of Popular Music and Construction of Social Capital
چکیده انگلیسی مقاله Popular music has various functions in social intreactions. This study tries to answer the questions, "what are the roles of popular music in creating and developing social capital?" and through what mechanisms it leads to the generation of social capital?" The research method used in this study was qualitative including grounded theory strategy. The research data were collected through in-depth interviews. The population of the study consisted of 18 students from Payame Noor University of Piranshahr through theoretical and purposive sampling. After the interviews were conducted with this sample size, theoretical saturation was reached. The results showed that individual concepts of the universe and their social interactions as a result of the consumption of popular music has a significant role and positive functions in social interactions. Also, popular music has a unique role in creating and developing social capital by creating and preserving family relations calming family environment, creating and developing social reconciliation, promoting social tolerance and patience and creating trust.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Popular music, Grounded Theory, Social capital

نویسندگان مقاله نادر رازقی |
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

محمدامین علیزاده | mohammad amin
کارشناس ارشد مطالعات جوانانِ دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)


نشانی اینترنتی http://jsal.ut.ac.ir/article_55769_c0c5b7c66f14d99bb6332b2969c7e3a0.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات