این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
جامعه شناسی هنر و ادبیات
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۹۱-۱۱۳
عنوان فارسی
عاملیت غیرجنسی زنانه در میانۀ تقابلهای ساختاری: برساخت زنانگی در سینمای رخشان بنی اعتماد
چکیده فارسی مقاله
هدف از این تحقیق بررسی چگونگیِ برساختِ زنانگی در سینمای رخشان بنیاعتماد، از کارگردانان زن در سینمای ایران، است. پرسش اساسی این مقاله فرم زیباییشناختی و اجتماعی زنانگی در سینمای زنانۀ بنیاعتماد است. برای بررسی این موضوع، منظومهای از مقولههای مطالعات جامعهشناختی زنان در زمینۀ برساخت زنانگی همچون مادرانگی، مردانگی، کلیشههای جنسیتی، تجربۀ مشترک زنانه، و غیره را بهکمک گرفتهایم. ایدۀ نظری مقاله این است که سینمای بنیاعتماد زنانگی را به مثابۀ حامل مصالحه در زمینۀ تقابلهای ساختاری بهتصویر میکشد. در ادامه، چهار فیلم کاملاً زنانۀ بنیاعتماد را بررسی کردهایم؛ فیلمهای نرگس، روسری آبی، بانوی اردیبهشت، و خونبازی. خوانش مضاعف این فیلمها در دو بُعد زیباییشناختی و اجتماعی مؤید این موضوع است که زنانگیهای بنیاعتماد غیرجنسی هستند و بنیاعتماد امیدوار است که زنانگی مبتنی بر عشق رمانتیک، موسیقیوار بر ازهمگسیختگیهای اجتماعی و طبقاتی فایق آید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
feminine non sexual agency among stractural contrast:The Construction of Femininity in Rakhshan Bani Etemad’s Cinema
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract The purpose of this article is to investigate the construction of femininity in Rakhshan Bani-E'temad's cinema. The main question here is the aesthetic and social form of femininity in Bani-E'temad's feminine cinema. In order to study this issue, the researchers have used a series of categories in women's social studies on the femininity construction ; categories such as motherhood, manhood, gender stereotypes, common feminine experiences ,etc. The theoretical framework of the article is that Bani-E'temad's cinema constructs femininity as the entity bearing reconciliation in case of structural conflicts. Afterwards, four completely feminine films directed by Bani-E'temad were investigated; which involved Nargess (1992),The Blue-Veiled (1995),The May Lady (1999), and Mainline (KhunBaazi) (2006). Also, further studying of these films in terms of aesthetic and social perspective, revealed that in case of aesthetics, Bani-E'temad's femininity are asexual and also she hopes that femininity based on romantic and musical love, overcome the social and class struggles. What distinguishes Bani-E'temad's films from other filmmakers is her focus on femininity or the very female subject of her works. Female body in her works has no trace of an erotic and aesthetic body. Sexual gaze has been replaced by camera's viewpoint. Despite of some close ups, camera without gaze, has no place for beautiful women and the beauty of female body for female characters. Two prevalent views of the films, i.e. close-ups and medium longshots, incite the audience to have a melancholic and thoughtful impression about the female characters. The ideology of the film, puts the female protagonist exactly where the audience should eye-witness the collapse of rubbles or crises. Concretization and reification of the crisis on the female body can be observed in all the four mentioned films. In Nargess, the rubbles fall on Nargess's and Afagh's naïve bodies. Sara's, Forough's, Nobar's and Kaboutar's bodies are notable position for this downfall; what cannot be located on male bodies. The social and historical construction of the contemporary society, poverty, solitude, homelessness, crime, etc. all and all have deprived Bani-E'temad's female character of her femininity ,which could have been presented beautifully and erotically. In all these movies, it is the social class which causesmen'sdominion over women. Patriarchy is the theme which can be easily observed in Bani-E'temad's films, in such a way that the female character's identification and personification occur just in case she has a man as her overseer. The conflict in Bani-E'temad's films, is the conflict of human beings with the circumstances caused by "the traditions", and Bani-E'temad depicts the restrictions caused by the traditions, well. Women's world, is a male one, and women have no choice other than seeing themselves from men's perspectives. Thus, for women, the watching "other" is a strange being from the opposite sex, while for men, the watching other is a similar being with the same culture. Therefore, considering the importance of the male role, women are obliged to reconcile among the controversial roles,in this patriarchal system. In Bani-E'temad's films, love is defined as the basic factor for survival,as if the filmmaker tries to regard love as a reason for life and development, in a female world isolated from women'sreal social class and life conditions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
کمال خالق پناه |
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه کردستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
مرضیه رضایی |
کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه کردستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
نشانی اینترنتی
http://jsal.ut.ac.ir/article_53611_ada6d48f3a41ab4b5442002ed59616ad.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات