این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
جامعه شناسی هنر و ادبیات
، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۱۴۳-۱۶۲
عنوان فارسی
تماشاگران سینمای ایران و استقبال از فیلمهای مردمپسند (مطالعۀ مخاطبان فیلم اخراجیها ۲)
چکیده فارسی مقاله
پیدایش و گسترش نظریههای مطالعات فرهنگی تحولی در نگاه به فرهنگ مردمپسند و مخاطبان آن ایجاد کرده است. نگاه جدید مخاطبان را نه در قامت قربانیان و مصرفکنندگان منفعل، بلکه به عنوان عناصر فعال دارای قدرت خلق معنا در لحظ? مصرف در نظر میگیرد. در این مقاله در چارچوب نظریههای مطالعات فرهنگی و با استفاده از رویکرد تحقیق کیفی و تکنیکهای مصاحبه و مشاهده، مخاطبان فیلم اخراجیها ? به عنوان پرفروشترین محصول سینمای مردپسند ایران، مورد مطالعه قرار گرفتهاند. برای مطالع? تماشاگران، در زمان اکران فیلم در سینماها، فیلم ? بار در سالنهای سینمایی در نقاط مختلف شهر تهران همراه با تماشاگران دیده شده و رفتار آنها در زمان تماشای فیلم زیر نظر گرفته شده و ثبت گردیده است. علاوه بر این مدتی پس از اتمام اکران سینمایی، با تعدادی از تماشاگران فیلم مصاحب? کیفی انجام شد. مجموع این گفتوگوها و مشاهدهها برخی عوامل را به عنوان دلایل فروش بالای فیلم مشخص کرده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Study of Iranian Audience and Popular Films
چکیده انگلیسی مقاله
In this article we study the attitudes of Iranian cinema audience toward popular films. Affected by classic elite cultural theories, popular culture and consumers of popular culture have been humiliated for many years. According to this theories, audience of popular magazines, popular music, popular films and other popular culture products, have been considered as passive victims. Cultural studies approach, have changed this view. In this article, we use the cultural studies approach and consider popular film audience as active audience. We addressed “Ekhrajiha 2” for this study, regarding its popularity and its rank among the bestsellers in the history of Iranian cinema. Released in 2009. “Ekhrajiha 2” have been written and directed by Masoud Dehnamaki as a “Comedy/War” genre. The story of movie is about some Iranian soldiers during the Iran–Iraq War. In this research, two qualitative techniques have been combined to gain best result about audience attitudes: interview and participatory observation. First, one of the researchers (Mowlaei) has watched the film with audience in the cinema theater for 9 times. Cinema theaters have been chosen from different areas of Tehran that attract audience from different social groups. He recorded the audience behaviors and reactions. Then, another researcher (Kermani) interviewed some film viewers from diverse educational and cultural backgrounds. Results indicate that audiences decode the movie in different ways. As Stuart Hall says, encoding and decoding in communication have different phases in a process. Although director had tried to highlight Islamic and national ideological messages, audiences considered “Ekhrajiha 2” as a comedy product and enjoyed funny scenes of the movie. Thus, different audience groups decoded the movie in different ways. Using participatory observation and in-depth interviews, we also found six reasons for high welcome of the movie: 1. Film Background: “Ekhrajiha” is a “movie sequel”, and some audiences went to the cinema to watch following stories. 2. Representing a new viewpoint on Iran–Iraq War. In the Iranian war cinema, many previous movies have represented Iranian soldiers as the holy people. In this movie, some soldiers are represented with funny and villain personalities. 3. Extensive advertising: IRIB (Islamic Republic of Iran Broadcasting) and other state propaganda heavily encouraged people to watch the movie. 4. Different decoding possibilities: the movie structure allows audiences to decode messages and scenes in different ways. 5. Appearing fun atmosphere in cinema theater: In some Tehran cinema theaters, audiences made a fun atmosphere. They went to the cinema with their family and friends and got pleasure from this atmosphere. 6. Reproducing the movie in a consumption moment: cinema audience participated in reproducing movie simultaneously when they watched movie in cinema theaters.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد مهدی مولایی | mohammad mehdi
کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
حسین کرمانی |
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jsal.ut.ac.ir/article_24616_41fac86c16bf69ce90d5fc8d4c2e3a6a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات