این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی هنر و ادبیات، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی حاجی آقا، برساخته ای گفتمانی یا نمونه نوعی بورژوازی ملی
چکیده فارسی مقاله مقاله حاضر درباره رابطه صادق هدایت و حزب توده ایران و تاثیر گفتمان چپ به‌واسطه این حزب بر آثار دوره دوم هدایت، یعنی آثاری که در دهه 1320 نوشت، به خصوص حاجی آقا است. در این مقاله، نشان می‌دهیم که چگونه گفتمان حزب توده در زمینه سرمایه داری بر نحوه شکل گیری شخصیت حاجی آقا در مقام تیپ سرمایه دار مؤثر بوده است. به‌عبارتی، چگونگی برساخته شدن یک شخصیت را از خلال گفتمانی مسلط نشان می‌دهیم و مشخص می‌کنیم که آنچه در این رمان خلق می‌شود، نه بازنمایی آدمی مشخص در واقعیت بیرونی‌، که بازنمایی قواعد چگونه دیدن چنین آدمی است. در این مقاله، نشان می‌دهیم که چگونه گفتمان حزب توده در زمینه سرمایه داری بر نحوه شکل گیری شخصیت حاجی آقا در مقام تیپ سرمایه دار مؤثر بوده است. به‌عبارتی، چگونگی برساخته شدن یک شخصیت را از خلال گفتمانی مسلط نشان می‌دهیم و مشخص می‌کنیم که آنچه در این رمان خلق می‌شود، نه بازنمایی آدمی مشخص در واقعیت بیرونی‌، که بازنمایی قواعد چگونه دیدن چنین آدمی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Hadji Aga; Discursive Construction or Example of Typical National Bourgeoisie
چکیده انگلیسی مقاله This paper is concerned with the relationship between Sadegh Hedayat and the Tudeh party and the party’s influence on his works written after 1942, particularly Hadji Agha. We aim to show how leftist discourse has influenced Hedayat. In other words, we demonstrate how a character is constructed by an overruling discourse and that what is created in this novel is not a real man in the real world but a representation of the rules which determine how he can be seen. This paper is concerned with the relationship between Sadegh Hedayat and the Tudeh party and the party’s influence on his works written after 1942, particularly Hadji Agha. We aim to show how leftist discourse has influenced Hedayat. In other words, we demonstrate how a character is constructed by an overruling discourse and that what is created in this novel is not a real man in the real world but a representation of the rules which determine how he can be seen
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شاپور بهیان |
دکترای جامعه شناسی نظری- فرهنگی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد مبارکه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه (Islamic azad university of mobarakeh)


نشانی اینترنتی http://jsal.ut.ac.ir/article_20892_eb4c819cb97d25de642fe7ae37868ca5.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات