این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
جامعه شناسی هنر و ادبیات
، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
نگاهی جامعهشناختی به فیلمهای حاتمی کیا
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله، فیلمهای ابراهیم حاتمیکیا با اتخاذ رویکردی جامعهشناختی تحلیل شدهاند. هدف از این تحلیل فهمیدن دو مطلب است: اول اینکه معانی تولید شده در فیلمها چیست و دوم اینکه این معانی چگونه با جامعه معاصر فیلمها و نیز گروهی اجتماعی که حاتمیکیا آن را نمایندگی میکند ارتباط پیدا میکنند. چارچوب نظری این مقاله متاثر از رویکرد بازتاب در جامعهشناسی سینماست که مشخصاً با استفاده از نظریه لوسین گلدمن درباره اثر هنری بزرگ و فرد استثنایی، که در حوزه ادبیات طرح شده است، و با تسری آن به حوزه سینما تدقیق شده است. روش تحلیل فیلمها از حیث درک معانی مستتر در آنها تحلیل نشانهشناختی و از حیث امکان ارتباط دادن معانی با جامعه معاصرشان نقد بروننگر بوده است. در این مقاله فیلمهای از کرخه تا راین، برج مینو، آژانس شیشهای، روبان قرمز، موج مرده، ارتفاع پست و به نام پدر تحلیل شدهاند. مسیر حرکت قهرمان فیلمهای مذکور، که گویی یک نفر است که مراحل متفاوت زندگی خود و جامعهاش را طی میکند، به شکلی منطقی در لابهلای فیلمها دنبال شده است. این تحلیلها نشان دهنده نگرش یکی از گروههای جامعه ایران، یعنی گروههای بسیجی جبهه رفته زمان جنگ و خانوادههایشان است که در جامعه کنونی مورد فراموشی و بیمهری قرار گرفتهاند. هنرمندی که خود مانند این گروه فکر میکند، این نگرش را به شکل اثر هنری درآورده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جامعه شناسی، حاتمیکیا، سینما، فیلم، نشانه شناسی.،
عنوان انگلیسی
A Sociological Look at Movies by Hatamikia
چکیده انگلیسی مقاله
In this article movies made by Ebrahim Hatamikia, the Iranian film director, are analyzed using a sociological approach. This analysis aims to understand two points: first, what are the meanings generated in these movies; and second, what is the relationship between these meanings and the contemporary social conditions of the films and the social group which Hatamikia represents. The theoretical framework of this article is influenced by the reflection approach in the sociology of cinema which is elaborated using Lucien Goldmann’s theory about great art and exceptional person that he has presented in the field of sociology of literature and is applied to the field of cinema here. Semiology is used as the method of analyzing movies in order to understand their generated meanings, and external criticism is used for relating these meanings to their contemporary society. In this article Hatamikia’s movies including “Az Karkheh ta Raine”, “Borj-eh Minoo”, “Ajans-eh Shisheie”, “Ruban-eh Ghermez”, “Mowj-eh Mordeh”, “Ertefa'eh Past”, and “Be Nam-eh Pedar” are analysed. The path which the protagonists in these movies go through, taking that person through different stages of life in society, is followed in the movies. This examination showes the attitude of one important social group in Iran, soldiers who volunteered during the war of Iraq against Iran (Basijiha), and their families, who are forgatten today. This group’s ideas and attitudes are embodied artistically by a person whose ideas and attitudes are the same.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Cinema, film, Hatamikia, Semiotics, sociology
نویسندگان مقاله
اعظم راودراد |
دانشیار گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jsal.ut.ac.ir/article_20729_32628204ee7e22864767f20f93e715ef.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات