این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۹، شماره ۱۷۴، صفحات ۱۳۴-۱۴۷
عنوان فارسی
تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل فرانظریه ای بر نگرش و مراحل تغییر رفتار فرزندآوری در زنان
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: فرزندآوری در حوزه مسائل اجتماعی اهمیت زیادی دارد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنیبرمدل فرانظریهای بر نگرش و مراحل تغییر رفتار فرزندآوری در زنان انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی، نمونهگیری به روش تصادفی چندمرحله ای بر روی 75 زن سنین باروری (38 نفر گروه آزمون و37 نفر گروه کنترل) در 9 مرکز جامع سلامت شهری آمل درسال 1396 انجامشد. گروه آزمون، آموزش مبتنی برمدل فرانظریهای را در 5 جلسه حضوری و سپس به مدت 6 ماه، آموزش هفتگی غیرحضوری آنلاین را دریافتکردند. گروه کنترل، آموزش روتین دریافتنمودند. نگرش به فرزندآوری و مراحل تغییر رفتار فرزندآوری بر اساس مدل فرانظریهای در نمونهها قبل، 3 و6 ماه بعد ازآموزش ارزیابیشدند. یافتهها: میانگین نمرات نگرش زنان در گروه آزمون در مرحله قبل، 3 ماه و 6 ماه بعد از آموزش برابر 55/22 ± 81/171، 55/22 ± 12/179 و 54/20 ± 39/177 و درگروه کنترل، در مراحل فوق بهترتیب برابر 37/19 ± 31/166، 49/21 ± 85/165 و 37/18 ± 07/165 بود. آزمونهای آماری نشانگر ارتقاء معنیدار نگرش زنان پس ازآموزش بود (001/0> P). فراوانی افراد در مراحل مختلف رفتار فرزندآوری گروه آزمون نسبت به کنترل ارتقاء یافت ولی این میزان معنادار نبود(281/0=P). استنتاج: آموزش مبتنیبر مدل فرانظریهای، نگرش زنان نسبت به فرزندآوری را بهبودبخشید ولی مراحل رفتار فرزندآوری را تغییرنداد. با توجه به چندعاملی بودن فرزندآوری و تعداد کم نمونه در این مطالعه، دستیابی به چنین نتیجهای قابل پیشبینیاست. لذا نیاز به انجام مطالعه با مشاوره پیش از بارداری طولانیتر و تعداد نمونههای بیشتر براساس مدل فرانظریهای است. شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 4N2017083131117IRCT
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرزندآوری، مدل فرانظریه ای، آموزش، نگرش زنان، مراحل تغییر رفتار
عنوان انگلیسی
Effect of Transtheoretical Model-based Education on Women Attitudes and Stages of Change toward Childbearing Behavior
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Childbearing is of great importance in social issues. This study was conducted to determine the effect of transtheoretical model-based education on women attitudes and stages of childbearing behavior change. Materials and methods: This clinical trial was performed using multi-stage random sampling in 75 women of reproductive age (38 in intervention group and 37 in control group) selected from nine health centers in Amol, Iran 2017. The intervention group attended five educational sessions, and then received online weekly trainings for six months while, the control group received routine education. Attitudes toward childbearing and stages of change in childbearing behavior were evaluated before, at 3 and 6 months after the education. Results: Mean scores for women attitude before, at 3 and 6 months after education were 171.81±22.55, 179.12±22.55, and 177.39±20.54 in intervention group and 166.31±19.37, 165.85±21.49, and 165.07±18.37 in control group, respectively. Findings indicated significant improvements in women attitude toward childbearing (P < 0.001). But, frequency of women at different stages of childbearing behavior in intervention group was not significantly different from that of the controls (P = 0.281). Conclusion: Transtheoretical model-based education improved women attitudes toward childbearing, but failed to change the stages of childbearing behavior. Given the multiplicity of factors in childbearing, such findings were predictable. Therefore, it is necessary to carry out studies with longer pre-pregnancy consultations and increase in number of samples. (Clinical Trials Registry Number: IRCT2017083131117N4)
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مریم انصاری مجد | Maryam Ansari Majd
MSc Student in Midwifery Counseling, Student Research Committee, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
فریده خلج آبادی فراهانی | Farideh Khalajabadi Farahani
Associate Professor, Institute of Comprehensive and Specialized Population Studies and Management of the Country, Tehran, Iran
دانشیار، عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور، تهران، ایران
ابوالحسن نقیبی | Abolhassan Naghibi
Assistant Professor, Health Sciences Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
محمود موسی زاده | Mahmood Moosazadeh
Assistant Professor, Health Sciences Research Center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
صغری خانی | Soghra Khani
Associate Professor, Department of Reproductive Health and Midwifery, Sexual and Reproductive Health Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار ، گروه بهداشت باروری و مامایی، مرکز تحقیقات سلامت جنسی و باروری، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-212-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-1684158.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مامائی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات