این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جستارهای اقتصادی، جلد ۱۱، شماره ۲۲، صفحات ۱۸۷-۲۱۶

عنوان فارسی دین و رفتار اجتماعی: بررسی اثر دینداری بر رفتار مشارکت از طریق یک مطالعه آزمایشگاهی
چکیده فارسی مقاله دین به­عنوان نظام ارزش­ها و هنجارها می­تواند آثار قابل توجهی بر زندگی اجتماعی بشر بگذارد. با توجه به اینکه باورها و گرایش‌های ادیان، مشوق تعاملات اجتماعی و مشارکت است، انتظار می­رود رفتار افراد دیندار اجتماع­گراتر باشد. این مقاله به دنبال پاسخ به این سؤال که با وجود انتظاری که از دین می­رود، آیا مشاهده‌های تجربی تأییدکننده تأثیر مثبت دین بر رفتار هستند، یک آزمایش اقتصادی کالای عمومی را با 5 گام تکراری در کنار اندازه‌گیری شاخص دینداری بازیکنان به‌کار برده است. نتایج رگرسیون پس­رو نشان می­دهد که افراد با نمره‌های بالاتر در شاخص اخلاقیات، مشارکت بیشتری در اولین مرحله تولید کالای عمومی داشته­اند. تغییرات در شاخص اخلاقیات توانسته 25 درصد از نوسانات تصمیم مشارکتی را بعد از کنترل متغیرهای جمعیت‌شناختی و شخصیتی توضیح دهد. نمره بالا در شاخص روان­رنجوری عامل مؤثری برای مشارکت کمتر در هر گام متوالی بازی است. واکنش مثبت فردی به مشارکت اجتماعی و افزایش قدرت توضیح‌دهندگی متغیرهای واکنشی در هر گام بازی و بی‌اثرشدن متغیرهای دینی، روانی و جمعیت‌شناختی از نتایج دیگر این مقاله است. این نتایج تأثیر زیر شاخص‌های دینداری بر رفتار اقتصادی را نیز تأیید می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Religion and Social Behavior: Investigation of the impact of religiosity on cooperative behavior through an experimental study
چکیده انگلیسی مقاله Religion as system of values and norms can have a profound impact on human social life. Regarding that religious beliefs and attitudes are encouraging of social cooperation and collaboration; religious peoples’ behaviors are expected to be more social. Since religion as set of values, beliefs and norms has special program and education system, it is likely to support community participation. This research was focused on this question that whether experimental observations verify the positive impact of religion on behavior. It has implemented a repetitive 5 stage Public Good Game with measuring religiosity of players. It was to examine the relationship between religion and cooperation behavior. The backward regression results show that religious people with higher scores of morality have more participation in the first stage of production of public goods. Changes in the Index of morality could explain 25% of the variation in the cooperative decision makings after the controlling of personality and demographic variables. High scores on neurosis index was an effective element for reducing participation in the next steps of the game. Individual positive reactions to community participation and the increase in the explanatory power of reactive variables at each step of the game and neutralizing the religious, psychological, and the demographic variables are other conclusions of this investigation. These results support the impact of the subtitle indices of religiosity on economic behavior.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علیرضا پورفرج |
دانشیار گروه اقتصاد نظری دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

محمدتقی گیلک حکیم آبادی | mohammad taghi gilak hakimabadi
دانشیار گروه اقتصاد بازرگانی دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

حبیب انصاری سامانی | ansari samani
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

علی اکبر باجلان | ali akbar
دانشجوی دکترای دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)


نشانی اینترنتی http://iee.rihu.ac.ir/article_917_212.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات