این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جستارهای اقتصادی، جلد ۷، شماره ۱۳، صفحات ۱۷۳-۲۰۷

عنوان فارسی بررسی تطبیقی دیدگاه اسلام و نظام سرمایه داری در تصمیم های آمیخته بازاریابی
چکیده فارسی مقاله یکی از مطالبات به حق جامعه ما پس از سی و یک سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، استقرار ارزش های ناب اسلامی در کلیه شوون جامعه به ویژه تصمیم گیری های حوزه اقتصادی و بازرگانی است. در این میان اسلامی شدن دانشگاه ها و مواد و متون مورد استفاده در آنها نه تنها از اهمیت زیادی برخوردار است بلکه یک ضرورت دینی محسوب می شود. با این حال نگاهی به متون مورد تدریس در حوزه بازرگانی و بازاریابی از جمله تصمیم گیری های مربوط به آمیخته بازاریابی شامل انتخاب ویژگی های محصول، قیمت گذاری کالا و خدمات، عملیات ترویج و پیشبرد فروش و بازارگذاری محصول که هسته اصلی علم بازاریابی را تشکیل می دهد، نشان می دهد این منابع آکنده از آموزه های غربی بوده و متاسفانه در اغلب موارد در عمل نیز سرلوحه اقدامات مدیران بنگاه های اقتصادی قرار می گیرد. هدف اصلی در این پارادایم کسب حداکثر سود و سهم بازار از طریق جلب رضایت مشتری است و به اعتراف خود این صاحب نظران غربی تحت تاثیر ارزش های اخلاقی کاپیتالیستی بسط می یابد. در این پژوهش سعی شده است ارزش های اسلامی ناظر بر این نوع تصمیمات استخراج شده و با بررسی و مقایسه تطبیقی تصمیمات در نظام سرمایه داری و اسلام و معرفی آنها مساعدتی هر چند اندک برای لحاظ این ارزش های الهی در سیاست گذاری های مربوط به آمیخته بازاریابی فراهم گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آمیخته بازاریابی، نظام سرمایه داری، نظام اقتصاد اسلامی،

عنوان انگلیسی A Comparison of the Islamic and Capitalist View of Mixed Marketing Decisions
چکیده انگلیسی مقاله A righteous wanting of our society after the Islamic revolution is establishing Islamvalues in all society decisions such as economic and business decisions. With thisfact in mind, Islamization of universities and textbooks is a necessity of religion.However, a review of textbooks and papers in business courses - such as mixedmarketing decisions including product selection, pricing, promotion and marketing -reveals that the courses are full of capitalism teachings. Moreover, managers oftenapply such teachings to make decisions. In this paradigm, the goal of organizationsis maximization of profit by means of customer satisfaction, which is a capitalisticvalue. The goal of this paper is to retrieve and analyze the Islamic values in mixedmarketing decisions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Islamic system, Islamic economic system, mixed marketing

نویسندگان مقاله ناصر صنوبر |
استادیار دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

محمدعلی متفکر آزاد | mohammad ali motafakker azad
دانشیار دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

نسرین راضی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://iee.rihu.ac.ir/article_259_65.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات