این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
جستارهای اقتصادی
، جلد ۴، شماره ۸، صفحات ۶۶-۱۰۰
عنوان فارسی
تقاضای بازار اسلامی در مقایسه با بازار رقابت کامل
چکیده فارسی مقاله
ارزشهای فرهنگ غرب به روشهای گوناگون و ظریفی با علم اقتصاد درآمیخته است. این ارزشها نقش تعیین کننده ای در نظریه ها دارند. از آموزه ها و راهبردهای اسلامی درباره تقاضا می توان سه اصل رعایت ارزشها، تقدیر معیشت (تخصیص بهینه منابع) و اخوت و برادری (تکافل اجتماعی) را اصطیاد کرد.موضوعات اقتصادی گرچه پذیرای روشهای جدید هستند، ولی می توان با توجه به اصول حاکم بر رفتار انسان اقتصادی مسلمان، با قدری تغییر در مفاهیم ادبیات اقتصاد سرمایه داری و بسط آنها، مباحث را ارائه کرد. اصل تکافل اجتماعی، صرفه جویی و ممنوعیت خوشگذرانی در حد اتراف (اصل تخصیص بهینه منابع) موجب می شود افراد به سمت کالاهای ضروری گرایش یافته و این کالاها در طیف خاصی قرار گیرند و دامنه وسیعی نداشته باشند. به عبارت دیگر، کالاهای ضروری افراد مختلف جامعه و طبقات مختلف درآمدی تقریباً به سمت کالاهای خاص میل کند. با ثبات سایر شرایط، سطح زیر منحنی تقاضای فرد مسلمان نسبت به سطح زیر منحنی تقاضای فرد غیر مسلمان کمتر، اما سطح زیر منحنی تقاضا در بازار اسلامی نسبت به رقابت کامل بیشتر خواهد بود. اگر افزایش قیمت، قدرت خرید مصرف کننده را از مقدار حداقل معیشت کمتر کند، در اینجا اثر درآمدی از طریق انفاقات به وسیله افراد با درآمد بالاتر یا دولت اسلامی تا رسیدن به سطح مطلوب ترجیحاً جبران می شود. به عبارت دیگر، اثر درآمدی در دو سطح قیمت، محدود به کرانه بالا (اسراف) و کرانه پایین (حداقل معیشت) می باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Demand in Islamic market in comparison with highly - competitive market
چکیده انگلیسی مقاله
Values of western culture have combined with economics in differentdelicate methods. These values play an important role in theories.Three principles including: observation of values, efficient allocationof resources and brotherhood (friendship and understanding betweenpeople) can be concluded from Islamic solutions on demand.Although economic subjects have the potentials of accepting newmethods but regarding the rules govern the behavior of aneconomical Muslim man, a little change can be made in the conceptsrelated to the literature of capitalist economy to present thediscussion.The principles of brotherhood, economy and avoidance ofmerrymaking (or efficient allocation of resources) make people tendto use basic necessities where they are limited and not more available,i.e.; people from different social classes, on low or high income, areinclined to buy particular goods and commodities.Stabilizing the conditions, the level below the curve of a Muslimdemand graph is less than a non-Muslim one in regard to the levelbelow the curve, but the level below the curve on a demand graph inIslamic market is more in regard to the highly – competitive market. Ifprices exceed the purchasing power of consumer in regard to thebasics for living, the Islamic government or people on high incomecan pay for, through donations to reach to the utility level. In otherword, the effects of income, in two levels of prices, based on the highamount of consuming ( waste ) and lowest amount of consuming (living necessities ).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید محمدکاظم رجایی | smohamad kazem
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
نشانی اینترنتی
http://iee.rihu.ac.ir/article_289_72.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات