این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جستارهای اقتصادی، جلد ۳، شماره ۵، صفحات ۳۳-۵۹

عنوان فارسی ارزیابی آثار اقتصادی یارانه بنزین بر میزان مصرف آن در ایران
چکیده فارسی مقاله هدف اصلی این مقاله بررسی آثار اقتصادی یارانه بنزین بر میزان مصرف آن در ایران می باشد. برای این منظور با استفاده از اطلاعات سری زمانی سالهای 1350-1382، الگوی معادلات همزمان با روش حداقل مربعات سه مرحله ای 3SLS برآورد می شود. نتایج حاصل از برآورد سیستم معادلات همزمان نشان می دهد که در دوره مورد بررسی بین یارانه بنزین و میزان مصرف آن رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. هر یک از معادله های مصرف و یارانه حدود 99 درصد از نوسانات مصرف و یارانه را توضیح می دهد. با توجه به معادله مصرف، مصرف ثابت یا حداقل مصرف حدود 7.5188 e لیتر برآورد می شود. به ازای یک درصد افزایش در یارانه بنزین، مصرف آن به میزان 0.69 درصد افزایش می یابد. بنابراین یک درصد افزایش در میزان مصرف باعث 0.77 درصد افزایش میزان یارانه بنزین می شود. افزایش یارانه بنزین در دوره مورد بررسی علت اساسی افزایش مصرف بنزین بوده است. در نتیجه، اعمال سیاست همدفمند نمودن یارانه به منظور کاهش و استفاده بهینه مصرف بنزین و جلوگیری از هدر رفتن منابع مالی در طی برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز چشم انداز برنامه بیست ساله کشور ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی An Empirical Based Analysis of Economic Effects of Subsidized Gasoline on Its Consumption In Iran; (-)
چکیده انگلیسی مقاله This paper mainly focuses on evaluating economic effects ofsubsidized gasoline on its consumption in Iran. Using time series datafor the period of time "through -", simultaneous equationmodel is estimated applying ISLS. Evaluating results indicate thatthere has been a positive and striking relationship between gasolinesubsidy and consumption: An increase about ٪ in subsidy hasincreased the consumption about .٪ (percent). Each consumptionand subsidy equation explains approximately ٪ (percent) of theconsumption and subsidy flexibility. Therefore, based on the sameconsumption equation, the fixed and also the least consumptionbecome e.. In other words, for an increase about ٪ (percent) ingasoline subsidy, the consumption rate will increase up to .٪(percent). A ٪ (percent) increases in gasoline consumption causes.٪ (percent) increases in gasoline subsidy rate. To sum up, theincrease in subsidy during the mentioned period is the main reasonfor gasoline consumption rate.Based on our findings, it is concluded that by implementing theguided subsidy policy in the Iran’s th economic, social and culturalplan and also in the years economic outlook package throughreduceing consumption, using effectively and saving financialresources by government, we can expect more favorable economicimpact.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اسمعیل ابونوری |
دانشیار دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

احمد جعفری صمیمی | jafari samimi
استاد دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

یوسف محنت فر |
دانشجوی دوره دکتری اقتصاد دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)


نشانی اینترنتی http://iee.rihu.ac.ir/article_309_76.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات